לא לחרדים בלבד. 'אנשים מספרים על עצמם 7'
לא לחרדים בלבד. 'אנשים מספרים על עצמם 7'מאת: חיים ולדר

'אנשים מספרים על עצמם 7',

חיים ולדר

בעידן שבו תרבות הריאליטי חוגגת, משמח לגלות כי עדיין חי ובועט גם הריאליטי מהסוג הישן והטוב, כזה שמביא לא רק סיפור אישי ונוגע, אלא גם משאיר אותך עם לקח ומסר חשוב לחיים.

'אנשים מספרים על עצמם 7' החדש של חיים ולדר הוא בדיוק כזה. שלושים וחמישה סיפורים מכלי ראשון, מעובדים לשפתו המיוחדת של ולדר, הלקוחים מתוך שגרת החיים של המספרים, איתם גם יכולים להזדהות רבים מאיתנו, להתרגש וכמובן להחכים ולהשכיל.

כך למשל אחד מהסיפורים הוא על אב שרצה ללמד את בנו עד כמה אפשר להגיע רחוק עם מידת הכעס, ולשם כך מימן הצגה מושלמת לנגד עיניו. המסר בהחלט עבר, אם תהיתם. סיפורים אחרים מתייחסים לאנשים שגילו בשלבים מאוחרים יותר של החיים את היותם מאומצים, בנסיבות בדרך כלל מצערות במיוחד, אבל הצמיחה האישית שאליה הם לקחו את המשבר מעוררת התפעלות.

אם בעבר רוב הסיפורים נשאו ניחוח חרדי מובהק, הרי שככל שעובר הזמן הסיפורים, וכנראה גם שולחיהם, משתייכים למנעד קצת יותר רחב של מגזרים. לא מדובר רק באברכים, תלמידי חיידר ובנות סמינר, אלא גם סיפורו של איש חיל הים הישראלי שנעלם יחד עם צוללת דקר האבודה, אבל בזכות שכיבד את רצון אשתו השאיר אחריו זרע של קיימא. או של ר' שלמה קרליבך - שזוכה לסיפור מצמרר על יומו האחרון.

כמובן אי אפשר בלי סיפורים בעלי ניחוח חרדי-שמרני קלאסי, כמו נושא השידוכין, בהם ולדר לא מהסס למתוח ביקורת עדינה על השיטה דרך העלילה. כך בסיפור על זוג שעמד שבועות ספורים לפני נישואיו ונאלץ שלא ברצונו לפרק את השידוך בלחץ של הורי הכלה, בעקבות מעורבותו של החתן בתאונת דרכים קטלנית, אך באופן מפתיע נישא לבסוף. סיפור אחר נשלח אל ולדר כדי להאיר את דמותו מעוררת ההתפעלות של סביה של כלתו הטרייה שאותו לא זכה להכיר, שתמיד הגן על החלשים שסבבו אותו, ואף מנע בגופו פיגוע רצחני בקו 405, חודשיים לאחר הפיגוע הקודם באותו קו.

מדובר ברצף סיפורים מרתק ומחכים. אף שחלקם מוכרים ממקורות אחרים, שפתו המיוחדת של ולדר מצליחה לרענן אותם ולתת להם טעם חדש.