העבודות ברכבת - כסף או פיקוח נפש?חזקי ברוך

סגן השר מאיר פרוש (יהדות התורה) מתייחס היום (שני) בראיון לערוץ 7 לסערה סביב עבודות הרכבת בשבת.

"אנחנו נמצאים במדינה שהשלטון בה הוא של יהודים. לא יכול להיות ששלטון יהודי יכול לזלזל באחד הסימנים שיש לעם היהודי והוא השבת. את המדינה הקימו על סמך זה שהלכו לאו"ם ואמרו יש לנו בית לאומי לכל יהודי. במסמך שבן גוריון כותב ליהדות התורה, הוא כותב בסעיף הראשון על השבת, שיהיה יום מנוחה במדינת ישראל. אז לפחות שמשרדי ממשלה לא יזלזלו ויעבדו בשבת כמו ביום חול".

פרוש אינו מקבל את הטענה שמדובר בפיקוח נפש. "שאף אחד לא ילמד אותנו מה זה 'פיקוח נפש'. זה צריך להיעשות עם חוות דעת הלכתית. לא יכול להיות שאיש משטרה יאמר מה ההלכה קובעת - כמו שאיש הלכה לא יגיד מה איש משטרה צריך לעשות".

הוא מסכים שעבודות הכרוכות בפיקוח נפש עשויות להיות מותרות - אבל לדידו הסיבות היו אחרות לגמרי. "פתאום הנימוק הוא כסף ושעבודות יעלו עשרה מיליון שקלים. כסף הוא הנימוק ולא פיקוח נפש".

לדבריו, "הניסיון להסית אותנו נגד השר ישראל כץ - פוגע בדרישה העקרונית שלנו. בשלטון של יהודים במדינה חייבים לכבד את השבת. אני בטוח שמה שקרה ברכבת ישראל זה לא 'פיקוח נפש דוחה שבת'".

פרוש מבהיר שהשר כ"ץ אינו העניין שעל הפרק. "אנשים אומרים שדרשנו את פיטוריו של השר כ"ץ, הוצאנו הודעה משותפת ולא הייתה דרישה כזאת. אם רוצים אותנו בקואליציה הדבר חייב להיות ברור. בכל עבודה של משרד או גורם ממשלתי בשבת, חייבת להיות סיבה לכך. זה דבר אלמנטרי שגוריון הבין וגם נתניהו צריך להבין את זה".

כסגן שר החינוך אומר פרוש, "המשרד עשה מאמצים רבים כדי ששנת הלימודים תפתח בלי תקלות. למרות התנאים הקשים, המגזר החרדי לעולם לא שובת כי הלימוד הכי חשוב".

"אנחנו לא לומדים לימודי חול בגלל דרישה של המדינה", מבהיר פרוש כשהוא מתייחס ללימודי הליבה במערכת החינוך החרדית. "אנחנו לומדים לימודי חול כי כך למדנו לפני 200 ו-300 שנים. צריך לדעת כל מיני דברים וזה עוזר לנו ללמוד גמרא. אצל הבנות יש יותר לימודי חול ואצל הבנים פחות - כי הם מצווים על מצוות לימוד תורה. אף אחד לא המציא את הפטנט של לימודי הליבה בתלמודי התורה".

לסיום אומר פרוש כי אחת המטרות שלו כסגן שר החינוך הוא לבנות ולשפץ מבנים של בתי ספר שיהיו ראויים ללמוד בהם ולשפר את התנאים לתלמידים המגיעים מהמגזר החרדי. "יש יותר מ-400 אלף תלמידים מהמגזר החרדי שלומדים בתנאים הרבה יותר גרועים בהשוואה לתלמידים מבתי הספר הממלכתי. נכון שזה חלק מהמחיר של העצמאות שלנו - אבל זה רחוק ממה שמקבל המגזר הכללי".