אלשייך בנאומו
אלשייך בנאומוצילום: תומר נויברג. פלאש 90

יונית לוי, חדשות ערוץ 2, יום שלישי 29.8, שעה 20:01: "בכנס עורכי הדין לרגל פתיחת שנת המשפט יוצא הערב המפכ"ל רוני אלשיך בהכרזה דרמטית, נוקבת ואמיצה. לראשונה אישיות בכירה מכירה בקול רם בהיתכנותו של יחס מפלה של שוטרים ליוצאי אתיופיה.

המפכ"ל, שחולל מאז כניסתו לתפקיד לא מעט שינויים דרמטיים, מתבסס על מחקרים בינלאומיים ומדבר בגלוי על מניעים פסיכולוגיים שמובילים לשיטור יתר המופעל כלפי יוצאי העדה. כתבנו לענייני משטרה, משה נוסבאום, היית בכנס, מה בעצם אומר המפכ"ל?".

נוסבאום: "ראי יונית, המפכ"ל ממשיך בדרכו הגלויה והישירה, ורבים יאמרו באומץ לב רב, לומר גם דברים שניסו עד כה להסתיר ולהצניע".

תמר איש שלום, חדשות ערוץ 10, יום שלישי, שעה 20:02: "מפכ"ל המשטרה ממשיך לטלטל את המערכת ולקרוא לדברים בשמם, גם אם הם קשים לעיכול, והפעם מדובר ביחסה של המשטרה ליוצאי אתיופיה. איתנו באולפן הקרימינולוג פרופ' X, עמו נברר מיד לאילו מחקרים מתכוון המפכ"ל בדבריו, אבל ראשית, כתבתנו לענייני משטרה, שלום לך, למה מתכוון המפכ"ל כשהוא מדבר על שיטור יתר המופעל כלפי יוצאי אתיופיה? וכיצד מתכוון המפכ"ל לטפל בתופעה?".

הכתבת: "ובכן תמר, בעדה האתיופית מברכים את המפכ"ל על האומץ שגילה כאשר הניח את הדברים על השולחן. אנחנו משוחחים הערב עם אישים מובילים בעדה והם אומרים כי שנים חיכו לרגע בו אישיות ציבורית מובילה תאמר את הדברים כפי שהם חשים אותם מדי יום ביומו.

''חבר כנסת לשעבר מבני העדה מדגיש באוזנינו כי דבריו האמיצים של אלשיך מגיעים בצמידות לקביעתו לפיה יוצאי אתיופיה הם בניה של הארץ הזו כמו כל אזרח אחר, והדברים נשמעים כמו ראשיתו של חריש עמוק שמתכוון אלשיך לבצע במשטרה על מנת לבער את נגע שיטור היתר המופנה לעבר בני העדה".

המפכ"ל: טבעי שחושדים יותר באתיופים

הדס שטייף, גלי צה"ל, יום שלישי 21:01: "דבריו של המפכ"ל ממשיכים למשוך תשומת לב רבה. הדברים הברורים שנאמרו מהווים המשך ישיר למדיניות סגירת התיקים אותה הוא מנהל כמעט מרגע כניסתו לתפקיד, מדיניות שנועדה לאפשר לצעירים, גם בני העדה האתיופית, לחזור למסלול חיים נורמטיבי ללא כתם פלילי בעברם.

''לתחושתי, האיש מתכוון להרחיב את פעילותו לטובת שילובם של בני העדה בחברה הישראלית לאחר שהוציא מהשק את המרצע שאיש לא דיבר עליו – חשדות השווא המוטחים בבני העדה רק משום היחס אליהם כחברת מהגרים".

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) בהודעה לתקשורת, יום שלישי 21:06: "תגובה לדברי מפכ''ל המשטרה: "הגיע השעה שהעומד בראש הארגון שאמון על אכיפת החוק והסדר במדינה יגלה אומץ במאבקו בגזענות והאפליה נגד אזרחים ישראלים. הלך הרוח שמשתקף מדבריו ראוי להוביל שינוי תודעתי בחברה הישראלית כולה, ובראשה ההנהגה הפוליטית בישראל.

''אלשיך מציב את דבריו כמגדלור לכלל השוטרים והשוטרות. הוא מוכיח כי משטרת ישראל היא המשטרה של כל האזרחים גם אלה ממוצא אתיופי וגם של האזרחים הערבים. כפי שהספקנו להכיר את האיש בחודשים שחלפו מאז כניסתו לתפקיד בטוחני כי מדובר ביריית פתיחה במאבקו של המפכ"ל בתופעת הסטריאוטיפים בחברה הישראלית".

אריה גולן, רשת ב', יום רביעי, 6:05: "נפתח את תכניתנו בדבריו הנוקבים של המפכ"ל, ואיתנו בתכנית שניים שהשכימו קום למענינו – האחד, מומחה לחברת מהגרים ואיתו נשוחח על אותם מחקרים בינלאומיים שעליהם דיבר המפכ"ל אלשיך, והאחר הוא ראש יח"א לשעבר, שיסביר לנו, אולי מניסיונו האישי, למה בדיוק התכוון המפכ"ל, ומשניהם נבקש לנסות ולשער באילו צעדים מתכוון המפכ"ל לנקוט כדי לתקן את העוול כלפי בני העדה האתיופית, עוול שעליו הצביע בנאומו הדרמטי אמש".

רזי ברקאי, גלי צה"ל, יום רביעי 9:11: "מיד יהיו איתנו שלושה מיוצאי אתיופיה. הם יופיעו כאן עלומי שם מטעמים מובנים, והם יספרו לנו מניסיונם האישי על אותו 'שיטור יתר' שעליו מדבר המפכ"ל. אחד מהם, מ"פ במילואים, יספר לנו על הרגע בו מצא את עצמו חשוד בפלילים רק בשל צבע עורו.

''השלושה, אגב, שיגרו הבוקר למפכ"ל מכתב החתום על ידי 350 מבכירי העדה ובו הם מודים לו על האמת שחשפה את המציאות שעד כה הם התמודדו איתה לבד ומאתמול מכיר אותה הציבור הישראלי כולו. בהמשך התכנית נדבר גם עם חברו של רוני אלשיך לספסל הלימודים בכיתה ד' וממנו נבקש לדעת אם כבר אז גילה רוני הצעיר נחישות ויושרה לומר דברים שחושפים אמיתות מטרידות, אבל ראשית לשלושת יוצאי אתיופיה, מובילי מכתב התודה לאלשיך. שלום לכם ג', ט' ו-נ'...".

אבל את כל זה לא שמעתם אתמול והיום. אתם יודעים למה...