טילי S300
טילי S300צילום: רויטרס

ממשל אובמה "מודאג" מהצבתם של טילי ה-S-300 הרוסיים סביב מתקן פורדו להעשרת אורניום באיראן, אך במקביל דוחה את הטענות שרוסיה הפרה את משטר הסנקציות על איראן בכך שמכרה לה את המערכת.

הסנטור הרפובליקני מרק קירק ממדינת אילינוי, לעומת זאת, טען שייתכן שיש צורך להפעיל סנקציות על רוסיה בשל העברת המערכת לאיראן.

"הממשל אינו אוכף את החוקים האמריקניים לפיהם יש להטיל סנקציות על מדינות שמייצאות לאיראן נשק קונבנציונלי מתקדם אשר מערער את היציבות באזור, אמר קירק.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חשף ב-2009 את קיומו של המתקן התת-קרקעי בפורדו, אשר שימש להעשרת אורניום.

סוכנות הידיעות JTA סיפרה כי אובמה השתמש בחשיפה הזו בכדי לשכנע קואליציה של מדינות להטיל סנקציות על איראן. בהמשך הדרך חתמו המעצמות על הסכם עם איראן להסרת הסנקציות.

"אנו מודאגים ממכירתן של יכולות הגנה מתוחכמות כמו ה-S-300 הזה לאיראן", אמר ג'ון קירבי, דובר מחלקת המדינה. "ככל שנקבל עוד מידע, כמובן, אנו נמשיך להתייעץ באופן צמוד עם בעלי הברית שלנו".

היועץ לביטחון לאומי, בן רודס, אמר שפקחי האו"ם ממשיכים לנטר את פורדו וכי בכל הקשור למתקן זה, איראן עמדה בהתחייבויות עליהן חתמה, בהסכם עם המעצמות ב-2015.

לדבריו, העשרת האורניום במתקן הופסקה,ורבות מהצנטריפוגות, "הוסרו, והועברו לאיחסון תחת פיקוח".

שני שלישים מהצנטריפוגות בפורדו הוסרו בחודשים האחרונים, כנדרש בהסכם בין איראן למעצמות - וכל החומר הגרעיני הוצא מהמתקן. איראן התחייבה להסב את המתקן למטרות מחקר.