החיים תחת פחד בפסגת זאב

תושבי שכונת פסגת זאב שבצפון ירושלים מדווחים בחודשים האחרונים על התדרדרות במצב הביטחוני, בעקבות ירי המתרחש מדי ערב בכפרים הפלסטיניים הסמוכים לשכונה.

כתב ערוץ 7 יצא לסייר במקום עם המשנה לראש העיר ירושלים דב קלמנוביץ', פצוע טרור בעצמו, אשר פועל רבות לחיזוק הביטחון והריבונות בעיר - ושמע מהתושבים על החשש ועל הכדורים הפוגעים לעתים, בבתי השכונה.

לתושבי השכונה לא ממש משנה אם מדובר בירי מכוון או ירי תועה מחגיגות וחתונות בכפרים. "אנחנו מפחדים", הם מספרים.

דוד חפץ, תושב השכונה סיפר על הירי ואמר, "כל פעם שאני ואשתי שומעים את זה מפחיד. כשאנחנו יושבים במרפסת והיא שומעת את היריות - היא נכנסת הביתה כי היא מפחדת".

חפץ טוען כי חלק מהירי הוא ממקלעים צבאיים כבדים. "לפי קול הנפץ אני מזהה שמדובר במקלע. יש שם מאות ואלפי כלי נשק ואף אחד לא עושה עם זה כלום. אין פה משטרה. אפילו אם יש פה סיור של מג"ב ליד החומה הערבים זורקים עליהם בקבוקי תבערה. זו מדינה בפני עצמה. שטח הפקר".

עדיל ועליזה, אם ובתה מהשכונה, סיפרו על שני מקרים בהם כדורים תועים חדרו לביתן. "יש לנו שולחן גינה והכדור פשוט עשה בו חור. הלכנו למשטרה והגשנו תלונה ולא עשו כלום", סיפרה עדיל. אמה הוסיפה כי הדבר התרחש בשתי הזדמנויות שונות.

האם והבת סיפרו כי בעקבות הירי הן חוששות, "שמענו יריות ממש קרובות ואז 'בום' קרוב אלינו. מיד ראינו את הקליע באמצע השולחן. בטח שאנחנו מפחדות. זה נפל לנו באמצע הבית".

שרון גת, מנכ"ל מטווח 'קליבר 3', מספר לערוץ 7 על הסכנה בירי התועה. "כשאדם יורה כדור הוא פוגע במקום כלשהו. חשוב להבין שכדור של 9 מ"מ (אקדח) המעוף שלו הוא לפחות ק"מ. כדור של 5.56 (M16) המעוף שלו הוא בערך ק"מ וחצי וקליעים של 7.62 (מקלעים) מגיעים למרחקים גדולים אפילו יותר - וטווח ההרג גדול יותר עד מרחק ק"מ".

דב קלמנוביץ' אמר כי כאשר הוא מסתובב בשכונה ושומע את זעקת התושבים, הסכנה והמצוקה מתחדדות. "התושבים שנמצאים בתוך ירושלים לא מבינים איפה הם נמצאים. הם בקו הגבול כמעט כמו בצפון לא טילים ולא קאסמים, יורדים להם פה כדורים. ראינו את הכדור שנכנס לבית של ההוא ושל ההיא - ואנחנו נמצאים בתוך ירושלים הריבונית. זו שאלה מאוד מאוד מטרידה".

"אני חוזר מהביקור כאן עם מסר מאוד ברור: אנחנו לא יכולים להשלים עם המצב הנוכחי", מבהיר קלמנוביץ' ומוסיף, "ריבונות משמעותה הגנה על האזרחים. זו הברית שבין האזרח לבין הממשלה - ואם אנחנו לא ניכנס לכפרים ולא נפגין ריבונות, אנחנו בוגדים בברית שיש לנו עם אזרחי ירושלים שאנחנו צריכים להילחם למען שלומם. שאנשים יוכלו לשבת בסלון בלי לחשוש שכדור יפגע להם בספה".