העלייה לקבר יהושע בן נון. רק בתיאום
העלייה לקבר יהושע בן נון. רק בתיאוםיוני קמפינסקי

השופטת זהבה בוסטן מבית המשפט המחוזי בלוד דחתה היום (חמישי) את הערר שהגיש עו"ד חי הבר מארגון חוננו על הרחקתם של 13 יהודים שביקשו להתפלל בקבר יהושע בן נון הסמוך לעיר אריאל והותקפו בידי ערבים מהכפר כאפל חארס בו שוכן הקבר.

עו"ד הבר טען כי חברי הקבוצה, שהורחקו בידי בית משפט השלום ל-60 יום מיהודה ושומרון, לא ביצעו כל עבירה שכן הכניסה לכפר מותרת על פי חוק.

לדבריו, החשדתם בעבירה של מטרד לציבור משוללת כל יסוד שכן הסעיף בחוק מצריך ביצוע מעשה אסור, אך אין מחלוקת כי הכניסה לכפר מותרת ליהודים. "לא חייבים לתמוך בהגעתם לכפר, אך בכל מקרה אין בכך עבירה פלילית".

לדבריו, הרחקת המתפללים במקום לעצור את הפורעים הערבים שיידו אבנים, היא "פרס ועידוד לטרור, תחת השלטת החוק והסדר".

אולם השופטת זהבה בוסטן מתחה ביקורת על כניסת המתפללים לכפר וכתבה בהחלטה כי לא ראתה צורך אף לבקשת את התייחסות המשטרה, משום שדעתה ברורה.

"גם אם מותר לעוררים להיכנס למקום אליו ביקשו להגיע, כאשר מדובר במקום עוין שהכניסה אליו מהווה סכנה לעוררים עצמם ולחיילי צה"ל שהיו צריכים לבוא לחלצם, אזי יש לתאם מראש את ההגעה לאותו מקום ולא להציב את החיילים המוצבים באותו מקום בפני עובדה מוגמרת", כתבה השופטת.

בארגון 'חוננו' לא אהבו את ההחלטה. "כל רחבי יהודה ושומרון, ובעצם כל חלקי ארץ ישראל נחשבים לשטח מסוכן. ההחלטה מהווה פרס ועידוד לטרור שכן לפי בית המשפט כפר שבו יבוצעו פיגועים יאסר בכניסת יהודים ללא תיאום עם הצבא".

"במדינת חוק ריבונית, על כוחות הביטחון לאפשר גישה בטוחה של אזרחים לכל אזור בו מותר להם לשהות. לא יתכן כי אזור המותר בכניסה, בטח מקום קדוש שיהודים מורגלים בהגעה אליו מזה שנים ייסגר רק בשל חוסר אכיפת החוק - ומתפללים שומרי חוק יהפכו לעבריינים בשל מחדלי הצבא והמשטרה. היום אלו חסידי ברסלב בקבר יהושע, מחר אלו מטיילים שהותקפו בטיול ויעצרו ומחרתיים אלו יתומים שעלו לקבר הוריהם בהר הזיתים בירושלים", טענו בארגון.