הפתרון החדש - מנהרות הקבורה
הפתרון החדש - מנהרות הקבורהצילום: הדס פרוש. פלאש 90

מצוקת הקבורה מוכרת וידועה בכל רחבי הארץ ואם נדמה שגם מארג הפתרונות המוצע לבעיה הולך ואוזל, בירושלים מצטרף פתרון חדש לקבורה בקומות, הקבורה הכפולה, קירות הקבורה ופירי הקבורה - מנהרות.

העיתון 'ידיעות אחרונות' מדווח על עיר קברים הנחפרת כהגדרת העיתון "כמעט בהיחבא" מתחת לבית העלמין בהר המנוחות. העיר המדוברת כוללת רשת מסועפת של מנהרות שבקירותיהן אלפי קברים.

על פי הדיווח מדובר ביוזמה משותפת של החברה קדישא של קהילת ירושלים ושל "מנהרות רולצור", חברה שהתמחתה בבנייה תת־קרקעית עבור מערכת הביטחון.

עוד מדווח העיתון כי המיזם מתנהל בשנתיים האחרונות בתקציב של כ־200 מיליון שקל, ושבסיומו תוכל "עיר המנהרות" להכיל 23,025 קברים, מתוכם יותר מעשרת אלפים בקבורה יחידנית. מדובר בצפיפות של 3,800 קברים לדונם - יותר מכפליים מההמלצה הנוכחית של מינהל התכנון, שמוסכמת נכון להיום על החברות קדישא. לפי מספר המתים הממוצע באזור ירושלים מדי שנה, המקום אמור להספיק לכ־12 שנים.

המבקרים במתחם החדש ירדו אל המנהרות בפיר מיוחד בעומק של 50 מטר בשלוש מעליות ענק המכילות יחד כ־90 בני אדם. אור השמש יגיע למעמקי המנהרות דרך פתחים בדופן ההר, ובנוסף תשולב במקום מערכת מיזוג ממוקדת שתאפשר להפעיל מיזוג במקום בו מתקיימת הלוויה או אזכרה.

חפיר מנהרות הקבורה
חפיר מנהרות הקבורהצילום: הדס פרוש

מנהרות הקבורה
מנהרות הקבורהצילום:הדס פרוש