שלטון מוגבל. נתניהו וכץ
שלטון מוגבל. נתניהו וכץEmil Salman/POOL

1. בעוד פחות משנתיים יתכן שזה יקרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם יחזיק עד אז על כסא ראש הממשלה, יהפוך לאדם שכיהן יותר זמן מכל אדם אחר כראש ממשלת ישראל.

כבר כיום בנימין נתניהו הוא האדם שמכהן בתפקיד זה יותר מכל אחד אחר, חוץ מאשר ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, שכידוע לא היה סתם ראש ממשלה, ואשר עדיין מחזיק בשיא.

למרות הזעזועים המסוימים של התקופה האחרונה, נראה שסיכוייו של נתניהו להגיע לנקודת השיא על כס ראש הממשלה הם לא רעים. אישור חוק התקציב הדו שנתי, שמשמעותו היא שאישור התקציב הקרוב יספק לנתניהו תקציב מאושר שיהיה בתוקף עד תום 2018, יקל על נתניהו מאוד את המשימה.

אגב, אם היה לכם אפילו ספק קטן, לראש הממשלה אין שום תכניות ללכת. כידוע אירח ראש הממשלה לאחרונה עיתונאים מכמעט כל מערכות התקשורת בישראל לשיחות רקע. בכמה משיחות הרקע הזו עלתה השאלה האם נתניהו סימן לעצמו תאריך יעד לפרישה. נתניהו הבהיר לכל השואלים כי כל עוד יחשוב שהוא מסוגל לעשות היטב את תפקידו אין לו כוונה ללכת לשום מקום.

2. ועכשיו ברשותכם רגע של לועזית: נתניהו צוטט אתמול (ראשון) בשעות הבוקר כמי שאמר לשרי הליכוד את המשפט הבא. "לא אתן לאיש לעשות לי פוטש".

זו איננה הפעם הראשונה שבה ראש הממשלה נתניהו בוחר לעשות שימוש במילה "פוטש". גם כאשר נתניהו פיטר לקראת תום הקדנציה הקודמת את השרים לבני ולפיד הוא טען כי השניים התכוונו לעשות לו "פוטש".

הבחירה החוזרת של נתניהו במילה "פוטש" מלמדת שלדעתו הוא כבר מזמן לא סתם ראש ממשלה. מבחינתו הוא יותר דומה לקיסר, או משהו מעין זה. מישהו ששלטונו כבר איננו עניין של בחירה פוליטית גרידא, כזו שיכולה גם להשתנות באמצעים פוליטיים רגילים.

הרי ישראל כץ, וכל יתר הטוענים לכתר בליכוד ומחוצה לו, לא עשו שום דבר שחורג ממעשה פוליטי רגיל. איש מהם לא ביקש לבצע הפיכה או לשנות את שיטת המשטר בישראל. הם בסך הכל עשו שימוש לגיטימי בכלים פוליטיים לגיטימיים.

נתניהו מצידו, כך מתברר, משוכנע כיום ששלטונו הוא דבר העומד מעבר לכללי הפוליטיקה ה רגילה, משהו בסגנון המלוכה בחסד האל. הוד קיסרותו בנימין הראשון

3. העניין הוא שהמשבר האחרון הבהיר לנתניהו היטב שכוחו מוגבל לא רק מחוץ למפלגתו אלא גם בתוכה.

נזכיר שנתניהו כבר גילה בשנה האחרונה שהדרך מאיומים בפיטורי שרים מחוץ למפלגתו ועד לפיטורים בפועל היא ארוכה. כזכור, במהלך המשבר הקואליציוני עם בנט על נושא המזכיר הצבאי הודיע נתניהו למקורביו שבנט יפוטר, אלא שנתניהו גילה שאין לו באמת קואליציה בלי הבית היהודי, ובנט נותר חי וקיים על כס שר החינוך.

כעת מתברר שאפילו בתוך מפלגתו כוחו של נתניהו מוגבל. ראש הממשלה הבין שמהלך כזה של פיטורי השר כץ עלול להיות האות לפתיחת אינתיפאדה פנימית שתאיים על מעמדו ונסוג מהעניין. ברור שלו היה הדבר תלוי באמוציות של נתניהו ובהן בלבד השר כץ היה מקבל כבר אתמול מכתב פיטורין. העניין הוא שגם נתניהו מבין שבאמוציות לא מנהלים מדינה.

המשבר הנוכחי לא היטיב עם השר כץ, אולם הוא גם לא סייע לנתניהו לבצר את מעמדו בתוך הליכוד. מהקרב הזה יצאו שני הצדדים הניצים פגועים, ואולי יהיה מי שיאמר ששניהם משלמים את המחיר על הפגיעה בכבוד השבת שנרמס במשבר הזה.