גירושין
גירושיןצילום: iStock

ראשי הארגונים המובילים בתנועת האבות בישראל שיגרו השבוע מכתב לשרת המשפטים, איילת שקד, ולשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, בדרישה להקפיא את היוזמה הממשלתית לחוקק חוק למניעת "אלימות כלכלית".

בנייר עמדה מפורט שהכינו, טענו כי החוק המוצע "לא יסייע כלל למי שסובל משתלטנות או רודנות כלכלית אך כן ירע במאוד את מצבם של האבות בישראל".

החוק החל כיוזמה של ח"כ זהבה גלאון, אשר הובאה בפני השרה שקד ע"י השרה גמליאל, והוצגה כתזכיר חקיקה ממשלתי בחודש שעבר. החוק אמור להגדיר "אלימות כלכלית" כאחד הסעיפים שבגינם ניתן להגיש תביעת נזיקין.

צווי ההגנה וההרחקה הניתנים נגד בני זוג, לפי החוקים הקיימים, "הפכו למעשה לכלי בידי נשים להרחקת אוטומטית של אבות מביתם ומילדיהם במהלך הליך גירושין", הסבירו ראשי הארגונים, וכלי זה "מציף את מערכת המשפט בעשרות אלפי בקשות סרק".

אם יעבור החוק המוצע, הזהירו, "מערכות המשפט, המשטרה, הרווחה והתביעה הכללית יוצפו בעשרות אלפי בקשות סרק גם בתחום האלימות הכלכלית. מתן צו אלימות כלכלית יהפוך עוד כלי ניגוח נגד הגברים בלבד במלחמות הגירושין. יוצא מכאן שלא תפחת ה'אלימות הכלכלית' אך כן תגבר ה'אלימות המשפטית'".

מחקרים ממצרים ולבנון

לדברי המתנגדים, הפרקליטות, המשטרה והרווחה "מוּנעות כיום מתפישה כי גבר יכול להיות אלים ואילו אישה איננה יכולה להיות אלימה, ומשכך נוטות לבצע בקלות ובאופן אוטומטי צעדים נגד אבות בהליכי גירושין". לכן, ךדבריהם, סביר להניח שאם ייחקק החוק המוצע, מערכות אלו "יכריעו באותה מידה ובאותה דרך ובצורה קטגורית שהגבר הוא אלים כלכלית כלפי האישה".

המחקרים שצוטטו בדברי ההסבר לחוק "מוטים ומנותקים", לדברי האבות, והם מגיעים בין היתר ממצרים, טורקיה ולבנון – מדינות שאי אפשר להקיש מהם דבר לגבי התרבות הישראלית. כמו כן, אמרו, "התזכיר הוכן ללא שמיעת הצד של האבות הגרושים במשוואה, הצד שצפוי להיות הנאשם העיקרי מתזכיר החוק".

"לטעמנו יש למחוק את התזכיר מסדר היום של הממשלה, מהותית ועניינית, וזאת עד לבדיקת כלל הנושאים הקשורים לנושא הגירושין, ותלונות על אלימות במשפחה בפרט, ותוך בחינה אמיתית של המצב הקיים. בחינה זו מחויבת המציאות טרם הוספת רכיבים לחוק הקיים", כתבו לשרות.

נייר העמדה והמכתב הוגשו ע"י ראשי ארגוני "א' זה אבא", "הקשב"ה" ו"תנועת המשפחה".