קלינטון בראיון ליונית לוי

קטע מתוך הראיון. באדיבות חדשות 2

חודשיים לפני הבחירות הדרמטיות בארה"ב, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון, התראיינה בערוץ 2 והתייחסה לאיום האיראני והמלחמה בדאע"ש, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ויחסיה עם ראש הממשלה נתניהו.

"אני מעולם לא ציפיתי למירוץ קל", הדגישה קלינטון בתחילת הראיון. ''זה פשוט האופי של מה שקורה לא רק במדינה שלנו, אלא בכל דמוקרטיה מתקדמת, בכל כלכלות השוק החופשי. יש תסכול רב, אנשים רבים מרגישים שהכלכלה לא פועלת לטובתם, שהממשלה לא פועלת לטובתם ושהמערכת הפוליטית לא מייצרת מנהיגים".

"מה גם שמעולם לא היה לנו מועמד מטעם שתי המפלגות הגדולות כמו דונלד טראמפ", הוסיפה קלינטון, "עם ההתבטאויות שלו, הנטייה שלו לעורר פילוג, הנכונות שלו לבטא דעות קדומות, לאיים, לנהוג בבריונות, הברית שלו עם קבוצות שנאה, קבוצות של עליונות לבנה, קבוצות אנטישמיות, התבטאויות נגד נשים, אסלאמופוביה, יחס שלילי למהגרים - וזה עוד לא הכל".

קלינטון המשיכה לתקוף את יריבה, וטענה כי בין תומכי טראמפ ניתן למצוא "בזויים, גזענים, שונאים ואנשים שנמשכים אליו כי הם חושבים שהוא ישיב לאיתנה אמריקה שכבר לא קיימת. יש הרבה אנשים שמרגישים שלאיש לא אכפת מהם.

"יש להם טענה מוצדקת ומגיע להם שיקשיבו להם, אני פשוט מרגישה שהם מתייצבים לצדו של המועמד הלא נכון, הוא פשט רגל, הונה ורימה אנשים, אבל יש מידה של פחד וכעס על כך שמשהו לא עובד. אפשר לראות את זה בתוצאות משאל העם בבריטניה ובהתחזקות הימין הקיצוני באירופה".

לטענת המועמדת הדמוקרטית, טראמפ ''רואה אנשים דרך עדשה צרה כל כך. הוא מסתכל על שופט ולא רואה שופט פדרלי מכובד, אלא בן למהגרים מקסיקנים. הוא מסתכל על מנחת טלוויזיה ורואה אותה כ'שרלילה', הוא מסתכל על עיתונאי עם מוגבלות גופניות ולעג לו, אז האדם היחיד שנראה נשיאותי לדעתו הוא האדם שהוא רואה במראה כל יום".

היחסים עם ישראל ונתניהו

בנוגע ליחסיה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרה קלינטון כי "הכותרות הרבה יותר פיקנטיות מהמציאות של מערכת היחסים הנוכחית".

"אני באמת מאמינה ששום ממשל עשה יותר למען ביטחון ישראל מממשל אובמה. הייתי גאה להיות חלק בזה, הגנתי על ישראל ווידאתי שתוכל להגן על עצמה. תמכתי בישראל באו"ם, התנגדתי לחרם והטלת סנקציות. המדיניות של ממשל אובמה התנהלה בהתאם לרוח של היחסים הקרובים שיש לנו וחייבים להיות לנו".

קלינטון הזכירה את הבטחתה להזמין את נתניהו לוושינגטון מיד לאחר שתיבחר לנשיאות. "אשלח את מומחי הצבא והמודיעין לישראל, שייפגשו עם מקביליהם. זאת אחת התקופות המסוכנות ביותר לאזור, לישראל ולכולנו. אני רוצה לוודא מה עלינו לעשות קודם כל, כדי להיות בטוחים שהביטחון יישמר ככל הניתן, שהיתרון הצבאי האיכותי יישמר".

"היחסים בינינו לא נוגעים רק לביטחון ולחתירה אחר פתרון שתי המדינות, הם הרבה יותר עמוקים. הם נוגעים גם לערכים, לקשרים כלכליים, תרבותיים, אהבה לחדשנות ולטכנולוגיה, הערכה לזכויות האדם ולכבוד האדם שאנשים צריכים לקבל, שנמצאת באמת בלבה של הערכים הדתיים המשותפים שלנו ושל הניסיון הדמוקרטי שלנו".

''ביטחון ישראל חשוב לי''
''ביטחון ישראל חשוב לי''Reuters


קלינטון הביעה דאגה מכך שטראמפ ייבחר לנשיא ארה"ב, כיוון שלא ברור מה עמדתו לגבי ישראל. "טראמפ כל יום אומר משהו אחר. ביום שני הוא היה ניטרלי כלפי ישראל, בשלישי הוא היה תומך נלהב, ברביעי הוא יאמר אולי שישראל צריכה לשלם על הסיוע הביטחוני שהיא קיבלה כל השנים.

''אין שום עקביות והיגיון בהתבטאויות שלו לגבי ישראל. הן אינן מבוססות על עובדות וייתכן שאנשים לוחשים באוזנו 'תאמר את זה ואת זה' כי זה ירצה אנשים. אין לו שום ביסוס ולא רגש, הניסיון היחיד שלו הוא הצעידה בשדרה החמישית במצעד ביום ישראל. הוא דובר מאוד לא אמין לגבי העמדות שלו כלפי ישראל. זה צריך להדאיג כל ישראלי, לא משנה מה עמדותיו הפוליטיות בישראל".

"שימוש בנשק גרעיני נגד דאע"ש? לא אכפת לו אם מדינות אחרות באזור ישימו את ידם על נשק גרעיני. איך זה יעזור בכלל לישראל? לתת יד חופשית לפוטין לעשות מה שהוא רוצה לעשות ממש על סף דלתה של ישראל? לא לדעת את הבדל בין חיזבאללה לחמאס?

''אני גאה מאוד שאני זוכה לתמיכה של המון בכירים רפובליקנים מגופי המודיעין, הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ מממשלים רפובליקניים קודמים שעבדו איתי, שצפו בי בסנאט, ובמשרד החוץ - הם בוטחים ביכולתי להיות מפקדת צבא ארה"ב, ורואים בדונלד טראמפ לא כשיר בגלל מזגו".

הסכסוך הפלסטיני-ישראלי

בנוגע למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים והסכסוך הארוך בין הצדדים אמרה קלינטון כי חלק מהבעיות ניתנות לפתרון וכי "בעיות אחרות צריך לנהל".

"ביטחון ישראל חשוב לי מאוד, אני אוהבת את ישראל עוד מהפעם הראשונה בה ביקרתי בה ב-1991 בביקור של קבוצה כנסייתית. בביקור ההוא בעלי ואני זכינו לתור את כל הארץ, הלכנו על חוף הים בקיסריה צפנו בים המלח, עלינו למצדה, נסענו מהגליל לנגב, ביקרנו בחיפה, ישבנו ודיברנו עם אנשים, בילינו זמן רב בתל אביב וירושלים, ביקרנו בבתים ובאתרים נוצריים מה שחשוב לי כנוצרייה, אכלנו הרבה אוכל נהדר".

''אני יודעת כמה קשה להביא את הצדדים להסכמה, אני יודעת שכל אחד משלושת המנהיגים שפגשתי במהלך הכהונה של בעלי עשה ויתורים, העלה הצעות שלא התקבלו. לעתים תכופות אני אומרת שאם לערפאת היה האומץ להפוך ממנהיג גרילה למדינאי, לפלסטינים הייתה מדינה כבר 15 שנה".

"ראיתי גם כיצד שרון ואולמרט ושוב נתניהו, הושיטו יד וניסו. אני אישית כשרת החוץ ישבתי בראש שלושה מפגשים פנים מול פנים, הקשבתי לדיון רציני מאוד על ביטחון, שלום עם ביטחון לישראל יהודית-דמוקרטית וכיבוד הריבונות העצמאית של העם הפלסטיני. ראיתי שני מנהיגים מתמודדים עם שאלות קשות מאוד ואז הכל התמוטט שוב".

היא הזכירה את הקפאת הבנייה ביו"ש בשנת 2009. "ההחלטה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות בזמן כהונתי כשרת החוץ, נתנה לנו 10 חודשים לנסות ללבן שאלות קשות מאוד על גבולות, ביטחון וכל הסוגיות הבוערות. היו בעיות בצד הפלסטיני אז כאשר הגענו לפגישות האלה, הזמן אזל והקפאת הבנייה לא הוארכה. היא הסתיימה וחזרנו להתחלה.

"אני אגיע לבית הלבן עם ניסיון אישי רב החל ממחויבות עמוקה לישראל יהודית דמוקרטית שחיה בטחה ומחויבות לעשות ככל שביכולתי להעניק תמיכה נוספת לפלסטינים כדי שישיגו את מטרותיהם".

המלחמה בטרור האיסלאמי

קלינטון נשאלה מדוע היא חוששת להגדיר את האיסלאם הקיצוני כאויב בדיוק כמו הנשיא הנוכחי אובמה. "הכרענו לגבי זה בהתבסס על מחקר רב. הבנו כי הכנסת המושג 'אסלאם' לאופן שבו אנו מגדירים את האויב שלנו למעשה משרתת את מטרתם של פעילי הג'יהאד הקיצוני - קיימות ראיות רבות לגבי זה".

קלינטון הוסיפה כי "רק היום פורסם מאמר בנושא של מאט אולסן, המנהל לשעבר של המרכז הלאומי ללוחמה בטרור שלנו, שבו הוא טוען זאת. אפילו חשבתי שזה מפתיע כמה הטיעון הזה בהיר ומשכנע - הוא ציטט דוברים מטעם דאע"ש שמייחלים לניצחונו של דונלד טראמפ מכיוון שטראמפ הפך את האסלאם ואת המוסלמים לחלק ממסע הבחירות שלו.

''מאט אולסן טוען שפעילי הג'יהאד רואים בזה מתנה גדולה. הם אומרים 'בבקשה, אללה, תהפוך את טראמפ לנשיא ארה"ב'".

היא הבטיחה להיאבק בארגון הטרור דאעש בעוצמה רבה, "אני לא מעוניינת להעניק סיוע ולעזור לשאיפות הזדוניות שלהם. אני רוצה להביס אותם ולהביא קץ לשלטון האימה שלהם. אני לא רוצה שהם ירגישו כאילו הם יכולים לגייס פעילים נוספים בזכות הפוליטיקה שלנו".

"אנחנו מתכוונים להעצים את הפעילות שכבר מתקיימת: את המבצע האווירי, להעניק יותר סיוע בשטח ללוחמים ממדינות ערב וללוחמים הכורדים. עלינו לסמן כמטרה את אל בגדדי ולרדוף את ההנהגה של דאע"ש - כפי שבסופו של דבר הגענו לבן לאדן. אנחנו זקוקים ליחסי מודיעין טובים יותר, קראתי להגברת מאמצי המודיעין. אני עדיין מאמינה שאנחנו זקוקים לגורם ממנף כדי להתמודד עם הרוסים, האירנים והסורים - בין אם מדובר באזור אסור לטיסה או כלי אחר".

קלינטון וטראמפ
קלינטון וטראמפצילום: רויטרס


הסכם הגרעין

קלינטון חוזרת על תמיכתה בהסכם של איראן עם המעצמות. "אני מאמינה בכל לבי שהגבלת תכנית הגרעין של אירן הפכה את ישראל לבטוחה יותר, הפכה את האזור לבטוח יותר ומנעה מרוץ חימוש גרעיני".

עם זאת, הבהירה: "העובדה שהצלחנו להגיע להסכם בעניין תכנית הגרעין לא מצדיקה בשום צורה את ההתנהגות המתמשכת של אירן. הבהרתי שעם כל הכבוד להסכם, הגישה שלי היא שיש לגלות חשד ולוודא את יישום ההסכם. אני אוודא שהם מקיימים כל פרט ופרט מההסכם, יש לנו כלים חדשים לעשות זאת".

"אני מעדיפה להתמודד עם ההתנהגות התוקפנית המתמשכת של אירן שמבלי שהם יהיו במרחק של מספר שבועות מיכולת ייצור פצצה - נקודה שבה הם היו", הוסיפה. "אירן הצליחה להשתלט על עניין מעגל הדלק הגרעיני, לבנות מתקנים חבויים ולמלא אותם בצנטריפוגות בזמן שג'ורג' בוש הבן היה נשיא".

בהמשך הסבירה כיצד תפעל מול טהרן אם תיבחר, "עלינו לעמוד על כל הפרה בתחום הטילים הבליסטיים, עלינו להתאמץ הרבה יותר כדי לרסן את האיום שהם ממשיכים להוות בגלל התמיכה העזה שלהם בטרור, בין אם זה חמאס או חיזבאללה. עם זאת, אנחנו בעמדה הרבה יותר חזקה מזו שיכולנו להיות בה כדי להתמודד עם ההתנהגות הזדונית הזו - וזה בזכות הסכם הגרעין".