לאיזה נתניהו צריך להאמין?

הסרטון שפרסם נתניהו ביום שישי הוא בהחלט משכנע, אך השאלה הנשאלת היא עד כמה הוא מבטא את מדיניותו. פרשנות.

שלמה פיוטרקובסקי , ח' באלול תשע"ו

נתניהו נגד טיהור אתני ביו"ש
נתניהו נגד טיהור אתני ביו"ש
צילום: משרד רוה"מ

1. בסוף השבוע פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשתות החברתיות סרטון קצר, עשוי וערוך כמיטב סרטוני נתניהו.

ראש הממשלה יושב מאחורי שולחן, בלשכתו, מאחוריו ארון הספרים, והוא מאלף בינה את קהל שומעי לקחו.

בסרטון הנוכחי מסביר נתניהו כדרכו באנגלית רהוטה ובטון משכנע מאוד, מדוע התניית הסכם שלום בפינוי ההתנחלויות משמעה בעצם טיהור אתני. "ההנהגה הפלסטינית דורשת מדינה פלסטינית בתנאי מקדים אחד: ללא יהודים. יש לכך ביטוי: הוא נקרא טיהור אתני. והדרישה הזו מקוממת. זה אף מקומם יותר שהעולם לא חושב שהיא מקוממת. יש מדינות נאורות שאפילו מקדמות את השערורייה הזו", אמר נתניהו בין היתר בסרטון.

2. כאשר ראש הממשלה מדבר באנגלית הוא נמצא עמוק בתוך אזור הנוחות שלו. לפני הרבה שנים דירג כתב עת פוליטי את הנואמים באנגלית בכל העולם. נתניהו מצא את עצמו, שלא במפתיע, בעשירייה הפותחת. יתכן שמאז הוא התדרדר כמה מקומות בדירוג, אבל אין ספק שהוא טוב בזה, באמת.

אלא שכשרואים את הסרטון הזה קשה שלא להיזכר באימרתו הנושנה של מזכיר המדינה האמריקני בשנות ה-70, הנרי קיסינג'ר, שטען כי "לישראל אין מדיניות חוץ, יש לה רק מדיניות פנים". אפשר להעריך בסבירות גבוהה שהסרטון הזה הופק אמנם בשפה האנגלית, אבל קהל היעד שלו הוא קהל דוברי העברית כשפת אם, אזרחי ישראל.

נתניהו נגד טיהור אתני ביו"ש

3. למה החשדנות? בגלל ההתנהגות של נתניהו עצמו. ההחלטה של נתניהו להיזכר פתאום במתנחלים, ובמיוחד העיתוי הספציפי שלה, מעלים את החשד הזה.

ראש הממשלה לא אוהב להתעסק בהתנחלויות. את תחזוקת הקשר עם האגף הימני והמתנחלי הוא משאיר בימים כתיקונם לשרי האגף הימני בליכוד. בתמונת עולמו של נתניהו ובתפיסתו את האינטרסים של מדינת ישראל, ההתנחלויות לא נמצאות במקום גבוה בדירוג. זה לגיטימי. לנתניהו יש משנה סדורה באשר למהו האינטרס הישראלי הקיומי: יצהר ואיתמר לא שם.

ראש הממשלה הוא איש דוקטרינת קיר הברזל, היורש האולטימטיבי של דוקטרינת ז'בוטינסקי בהקשר הזה. מבחינתו צוללת גרעינית היא אינטרס ישראלי חשוב בהרבה מעוד התנחלות. נתניהו הוא גם מאמין גדול בחשיבותה של מדינת ישראל לשרידותו של העם היהודי כולו, ולכן מבחינתו ההכרה הבינלאומית במדינת ישראל כמדינת העם היהודי חשובה בהרבה מהשאלה האם תקום כאן מדינה פלסטינית. זו גישה שונה מזו שמובילה את האגף האידאולגי בימין.

4. הסיבה ששיתוף הפעולה בין נתניהו לאגף האידאולוגי בימין הוא אפשרי, היא העובדה שבמצב הנתון כיום הביטוי המעשי של שתי הגישות דומה למדי. עם זאת, לא פעם הפערים צצים, והם גם בעלי השפעה פוליטית בלתי מבוטלת.

הזדמנות כזו היתה בשבועות האחרונים, כאשר ראש הממשלה נתניהו נתן את הסכמתו לפגישה עם אבו מאזן. ראש הממשלה וסביבתו הדגישו אמנם כי מדובר בהסכמה לפגישה ללא תנאים מוקדמים, אולם כפראפרזה על מאמר חז"ל הידוע, "הכל יודעים מדוע נתניהו ואבו מאזן נפגשים". הם לא נפגשים בשביל לדון על מזג האוויר.

לאור זאת נראה שהסקרים שפורסמו בשבוע שעבר, והצביעו על זליגת מנדטים חזקה מהליכוד לבית היהודי ולישראל ביתנו, העלו אצל נתניהו את החשש שהוא מתחיל לאבד את הימין. מנדטים, אגב, זו שפה שנתניהו דובר היטב, ולכן התגובה לא איחרה לבוא. איזה מתנחל לא יתרגש למראה ראש הממשלה הנלחם עבורו בקרב אומות העולם? ליבו של מי לא יתמלא הכרת טובה?

5. אני לא טוען שראש הממשלה משקר. אני לא טוען שהוא לא מאמין במה שהוא אומר. אני כן הקשבתי היטב לנאום בר אילן ואני בהחלט תוהה לאיזה נתניהו צריך להאמין. בנאום בר אילן פרש נתניהו את פרשנותו האישית ל"חזון שתי המדינות". בגרסתו של נתניהו ישנם הרבה תנאים להקמת מדינה פלסטינית, שמירת ההתנחלויות במקומן אינה אחד התנאים האלו.

כאשר נתניהו פועל למימוש חזונו, גם אם זה תחת לחץ בינלאומי כבד וללא סיכויים רבים, בהחלט מותר לתהות לאיזה נתניהו צריך עכשיו להאמין. איזה חזון הוא מקדם בימים אלו? את חזון בר אילן או את חזון הסרטון?