נתניהו עם עמיתו הלוקסמבורגי
נתניהו עם עמיתו הלוקסמבורגיצילום: חיים צח / לע"מ‎‏

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) בלשכתו עם ראש ממשלת לוקסמבורג קסאבייה בטל. זהו ביקור ראשון של ראש ממשלה מלוקסמבורג בישראל.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הפגישה הייתה טובה מאוד והתקיימה באווירה חמה וידידותית וכי ראש ממשלת לוקסמבורג הזמין את נתניהו לביקור בארצו.

בפגישה נדונו היחסים הכלכליים בין המדינות והדרכים להעמיקם. כמו כן נדונו סוגיות אזוריות. נתניהו אמר לאורחו, "זהו ביקורך הראשון בישראל ואני מקווה שלא האחרון. אתה הזמנת אותי ללוקסמבורג, אני כבר ביקרתי בלוקסמבורג פעם ובכוונתי לעשות זאת שוב".

"השותפויות והבריתות של ישראל ברחבי העולם ובמזה"ת מתרחבות ומעמיקות. אנו ניצבים יחד עם מדינות רבות כדי להגן על הציוויליזציה נגד כוחות הברבריות של האסלאם הרדיקלי, ואנו ניצבים יחד נגד עלייתה מחדש של האנטישמיות. הבעתי את הערכתי לעמדה הנחרצת שבה נקטה לוקסמבורג בנוגע למה שהתרחש שם במהלך מלחמת העולם השנייה, והתנצלותך כלפי הקהילה היהודית התקבלה בהערכה עמוקה", הוסיף.

נתניהו ציין בפני האורח, "שוחחנו גם על העתיד. אנו ניצבים יחד בחזית החדשנות ופנינו לעתיד. חדשנות היא המפתח לצמיחה כלכלית, למימוש ההבטחה הגלומה בטכנולוגיות המחר למען שיפור חייהם של בני עמינו וכל עמי העולם. ישראל ולוקסמבורג הן שתי מדינות קטנות, אבל הוכחנו שאין לשפוט אותנו על פי גודלנו. אנו יכולים לעשות הרבה דברים גדולים וכך אנו עושים. אני חושב ששתי מדינותינו הקטנות הן בעלות עוצמה רבה, ויחד נהיה חזקים יותר".

בסיום דבריו הוסיף נתניהו, "ראש הממשלה בטל הזמין אותי ללוקסמבורג והוא אמר גם שאולי גם הפלסטינים יבואו לשם. ובכן, זה או מוסקבה או לוקסמבורג. נראה. אחד מהשניים. או כל מקום אחר. אנחנו תמיד מוכנים למו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים".

ראש ממשלת לוקסמבורג, קסאבייה בטל, אמר בסיום הפגישה, "אני שמח מאוד להיות כאן בישראל עם פמלייתי. זאת הפעם הראשונה שראש ממשלת לוקסמבורג מבקר במדינתך, ואני שמח מאוד שעמדתה של ממשלתי, 70 שנה מאוחר יותר, להתנצל בפני הקהילה היהודית ולהודות שלא כולם במדינתי היו גיבורים, התקבלה בהערכה.

''היה לי חשוב לנקוט בצעד הזה כי אף פעם לא מאוחר מדי להכיר בטעויות, ואילו הטעות הגדולה ביותר היא לא להכיר בטעויות, ולכן אני שמח שעשינו זאת".

לדבריו, "אנו ידידים, לוקסמבורג וישראל, והיחסים הבילטראליים בינינו הם מצוינים, הן ברמה המדינית והן ברמה הכלכלית. יש לנו משלחת כלכלית גדולה המקיימת כעת דיונים עם מקבילותיה כאן בישראל. שתינו כלכלות המבוססות על חדשנות. אנחנו מדינות קטנות, וזאת הסיבה שמעבר לסיבה המדינית לביקור, קיימנו גם מפגשים שמטרתם לחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות.

''רק כדי לתת דוגמה, הסחר בין ישראל ולוקסמבורג כמעט הכפיל את עצמו בין השנים 2014 ל-2015. הפוטנציאל עדיין גדול, אבל אני גם שמח על פתיחתו של משרד סחר והשקעות כאן בישראל ב-2010", הוסיף בטל.