שולחן חג
שולחן חגצילום: הדס פרוש, פלאש 90

למה? למה כל שנה מחדש, אנו מוצאים את עצמנו כזוג בתקופה לא טובה?

אני חוזרת מערב התעוררות לנשמה, החגים ממש בפתח. אני בהתעלות רוחנית. רוצה להרגיש את הקרבה לאלוקים, לעצמי, לנשמתי, נמצאת בפלנטה אחרת...

עד שאני מגיעה הביתה. ללב האמתי שלי. פותחת את דלת ביתי ומרגישה איך הכל מתפוגג.

כל שנה מחדש. כשכולם מספרים חוויות על ההכנות לחגים המתקרבים אצלי מתחילה מלחמה של ממש. שם בדיוק הדמעות נשפכות כמים, ברגעים האלו שלפני החגים אני מרגישה שאני ממש לא אוהבת אותו, מבינה שבעצם אין לי בן זוג לחיים.

מה הוא חושב לעצמו? נמאס לי!

כל פעם מחדש המריבה הקבועה איפה נהיה בחגים? אצל ההורים שלו? שלי? בבית? תמיד הדיון הופך בשניות לצעקות ומריבות וככל שמתקרב החג, הכל נהיה יותר גדול ועצמתי. אנחנו אפילו רבים על מה נאכל.

אני לא מסוגלת יותר. רוצה לצפות לחגים כמו כולם. רוצה להפסיק להתפלל שאחרי החגים יתחדש הכל ומצפה כבר להיות אחריהם".

תקופת החגים – תקופה יפה, מצמיחה אך גם מאתגרת זוגית, זוגות רבים מתמודדים עם מתח עצום המתפרץ בתקופה זו וככל שמתקרבים לחג, הכל מתעצם.

בתקופה זו של מתח הבא לידי ביטוי ברבדים שונים במשפחה החל מהוצאות כלכליות רבות, דרך הכנות טכניות מרובות (ארוחות שונות, קניות, בגדים חדשים, שולחן חג ערוך בטוב טעם) ועד לקונפליקטים זוגיים – היכן מתארחים? איפה מתפללים? מה נוהגים בשולחן החג? הצרכים השונים של בני הזוג מתנגשים ולעיתים נותרים ללא מענה ויוצרים ציפייה שלא תמיד נענית וכאב רב צף ונוכח בבתים רבים.

המלצתי – ראשית, לא לחכות לרגע האחרון לימים הספורים לפני החג בכדי לפתור מחלוקות והתמודדויות שונות. ממש בימים אלו קבעו זמן איכות, זו הזדמנות נהדרת לצאת ל"דייט" זוגי. קבעו ערב בו תוכלו לשבת במקום נעים עם אווירה נעימה מקרבת (כן, ממש כמו בימים שהייתם חברים) שם – דברו על כל מה שחשוב לכם בחגים העלו את הכל. דברו בנחת – אצל מי מתארחים? מה נוהגים? מה היה יפה בשנה שעברה ומה כדאי שלא יחזור על עצמו? העלו את המחשבות אחד של השנייה? הקשיבו זה לזו.

זכרו – הבית הוא משותף לשניכם. חשוב לשניכם שבבית שלכם יהיה נעים. תהיה אווירה טובה ויגדלו בבית אנשים מאושרים ושמחים.

ראיית הבית המשותף כדגל זהו כלי אדיר דרכו ניתן לחזק את האהבה. שני בני הזוג רואים עצמם כשותפים למשימה.

בימים אלו ובכלל בזוגיות יש ללמוד ולהפנים - אנו רואים את טובתו של בן הזוג ורוצים שירגיש טוב ומתוך כך – לכולם יהיה טוב.

כשטוב לו/לה

אז טוב לנו

ומכאן טוב לי

בגישה זו המטרה שעומדת מולי – שיהיה טוב לבן/לבת הזוג שלי. וכך גם נוצרת ההבנה שכשבן/בת הזוג שלי נפגע, גם אני נפגע/ת וכך שנינו נפגעים.

חשבו ביחד על כל הדברים שיעשו לכם טוב להעביר את התקופה הזאת בעצמה, בשמחה וביחד איכותי זוגי ומכאן לכל המשפחה.

הכינו מראש נקודות עליהן חשוב לכם לדבר:

ציפייה לקבל מתנה מבן הזוג – כן. רצוי להגיד ולהזכיר. בן הזוג רוצה לשמח אותי ולא תמיד יודע איך. אמרי לו בבירור – "אני רוצה לקבל ממך תכשיט" "אני רוצה לקבל ממך מתנה אישית לחג, זה חשוב לי מאד" בעצם הבקשה את אומרת לבן הזוג שלך – אני רוצה לדעת שאתה רואה אותי. אני רוצה לדעת שאתה חושב עלי.

חשיבה אצל מי להיות בחג. העלו את כל השיקולים. דברו על "לקחים" משנים קודמות. ואל תהיו מקובעים. מותר לשנות "מנהגים" לא חייבים כל שנה להיות אצל ההורים אם זה לא עושה לכם טוב. כמובן חשוב להקשיב גם לצרכי ההורים ולכבדם אך דברו ראשית עליכם כזוג, כמשפחה.

חשבו על הכל – מה הצפיות של שניכם.

וזכרו – המטרה לשמח את בן/בת הזוג. מתוך הבנה שכשלה/ו יהיה טוב... גם לי יהיה טוב.

בהצלחה ושנה טובה.

ריקי טמיר – יועצת זוגית. לשאלות והערות: [email protected]