מחבלי דאע"ש
מחבלי דאע"שצילום: רויטרס

באהר מוחמד גהר־פור (35), יהודייה מכורדיסטן, נאלצה לעזוב את ארבעת ילדיה לאחר שבעלה המוסלמי התעלל בה משום שסירבה ללכת בדרכו – ואיים כי ימכור אותה לדאעש. באהר ברחה ובדרך לא דרך הגיעה בסופו של דבר לישראל.

על פי הדיווח של דני אדינו אבבה בעיתון "ידיעות אחרונות", אבות אבותיה של באהר היגרו לישראל לפני עשרות שנים. היא גדלה בכפר סלימניה בכורדיסטן מבלי שידעה שהיא יהודייה. בגיל 15 התחתנה עם מוסלמי ונולדו להם ארבעה ילדים שהם כיום בני 5, 11, 15 ו־16.

בעלה לחץ על באהר ללכת בדרכו, היא בתוקף. לפני כשלושה חודשים התעלל בה והודיע כי בגלל סירובה החליט למכור אותה תמורת 2,200 דולר ללוחמי דאעש, ששעטו באותם ימים לעבר הכפר.

בבוקר, לאחר שבעלה יצא לעבודה, ארזה האישה מזוודה והשאירה בלב כבד את ילדיה מאחור. היא הגיעה לגבול עם טורקיה והצטרפה לקבוצת פליטים סורים, יחד איתם חצתה את הגבול.

לאחר שהגיעה לטורקיה, נודע סיפורה לאיש עסקים ישראלי, יליד טורקיה, המקורב לשלטונו של נשיא טורקיה ארדואן. הוא יצר קשר עם באהר, דאג לה לדירת מסתור והכניס לתמונה את משרדי הפנים והחוץ של ישראל.

שר הפנים אריה דרעי הורה לקלוט מיד את היהודייה הנמלטת ולפני כחודש, בסיוע ישראל, נחתה באהר בארץ והועברה למושב פטיש שבדרום, שם מתגוררים חלק מבני משפחתה. אתמול הגיעה באהר לפגישה עם השר דרעי בלשכתו, שביקש לשמוע מקרוב את סיפורה המרגש.

רק לפני עשר שנים גילתה באהר שהיא בכלל יהודייה. "גדלתי במשפחה מוסלמית לכל דבר", סיפרה. במשרד הפנים מתכוונים לבדוק את שורשיה של באהר במטרה להעניק לה תעודת זהות ותושבות קבע. "אני אוהבת את ישראל ומקווה להתאחד עם המשפחה שלי", אמרה והתעטפה בדגל הלאום התלוי בלשכת שר הפנים.

"זאת הצלת נפשות, פדיון שבויים הלכה למעשה", אמר השר דרעי והבטיח לפעול לאתר את כל בני משפחתה הפזורים בישראל כדי שתוכל להתאחד עימם.