פוטין ונתניהו. הרוסים לוחצים לחידוש המו"מ
פוטין ונתניהו. הרוסים לוחצים לחידוש המו"מצילום: חיים צח / לע"מ

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח הלילה (שישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לאפשרות לחדש את המגעים עם הפלסטינים בחסות רוסית. כך דיווח דובר הקרמלין.

על פי הודעת הדובר, השניים הסכימו להמשיך ולדון באפשרות כינוסה של פגישת פסגה בדרג המנהיגים במוסקבה - וכן קבעו להמשיך לפעול באופן משותף אל מול אתגרים הניצבים בפני שתי המדינות - במבט אזורי.

לשכת ראש הממשלה לא פרסמה לפי שעה תגובה או דיווח מצידה לגבי השיחה המדוברת.

ראוי לציין שהרוסים עושים בתקופה האחרונה שורה של תרגילים תקשורתיים כדי לנסות ולהפעיל לחץ על ישראל והפלסטינים, לקיים פגישה בין בנימין נתניהו ואבו מאזן - שעשויה להוסיף יוקרה באזור למעמדה של רוסיה.

כך פורסם באחרונה, כי שני המנהיגים מסכימים להיפגש זה עם זה - אבל לא נקבעה שום פגישה. אבו מאזן אף הציב רשימה של תנאים בסיסיים לפני שייתן אור ירוק לתאם מפגש כזה - ונתניהו מנגד, הצהיר כי לא ישב לשולחן המו"מ - אם יהיו תנאים מוקדמים.

בימים האחרונים השתמשו הרוסים בפלסטינים שטענו כי הבינו שפגישה כזו אמורה להתקיים עד סוף דצמבר. בירושלים לא שמעו על כך דבר.

גם טענות שונות מצידם על כך שנקבעו ובוטלו פגישות פסגה כאלה בשבועות האחרונים - העלו בעיקר חיוך בצד הישראלי, שלא מכיר דיבורים רציניים על מפגש במוסקבה.

על פי ההערכות, נכון לעכשיו, אין לאף אחד מהצדדים עניין לחדש את המגעים - אם לא יהיה ברור שהם עשויים להיות פרודוקטיביים, אבל שניהם ימשיכו להביע נכונות - כדי לא להתפס כמי שפוגעים בסיכויים להשיג שלום.