הבן איש חי
הבן איש חיצילום: רשת

ואמרתם כה לחי | הבן איש חי זי"ע | חסידות לעלוב

למעלה ממאתיים פיוטים כתב רבנו חכם יוסף חיים, 'הבן איש חי', אך רק כרבע מהם ידועים לנו.

מאלו שנותרו זכינו להתענג על מילות הקודש ועל נשגבות הרעיונות העמוקים מני ים, כאשר אולי הפיוט הידוע ביותר של רבנו היה "ואמרתם כה לחי" המושר על ידי כל קהילות ישראל בליל ל"ג בעומר ובתוכן הקהילה החסידית לעלוב, כפי שאתם מוזמנים לראות בעוד פסקה אחת.

מספרים כי פיוט זה נכתב על קברו של רבי שמעון בר יוחאי לפני כמאה וחמישים שנה, אחרי ביקור גדוש מופתים של הרב בארץ ישראל:

על בית זה ויושבהו | הבן איש חי זי"ע | משה חבושה ומשפחתו

את פיוטיו לא הוציא רבנו בספרי פיוטים ושירה, אלא בין התפילות בסידורים ובמחזורים לקהילת בבל, בהקדמותיו לספרים ובהמשך – בספרי פזמונים שיצאו במקומות שונים.

הפיוט הבא, 'על בית זה' מוכר בעיקר מחנוכת הבית. ממה שאני מכיר, זהו הפיוט היחיד הקיים לטקס חגיגי זה של חנוכת הבית ולא פעם מבצעים אותו בחנוכת חנות חדשה, עסק חדש וכד'. בפיוט שזורה דמותו של אליהו הנביא, והפזמון חוזר: "על בית זה ויושבהו, תהיה ברכת אליהו". המנגינה הרווחת כיום לפיוט היא במקאם חיג'אז בלחן של הזמר סבח כרי הסורי, שהולבש בין היתר גם על המילים של רבי אברהם ענתבי – "אם חכם לבך בני", ובהמשך "וראה בנים לבניך".

כאן, כחלק ממחרוזת שירי מוצאי שבת, משוררים משה חבושה וצאצאיו (השבוע שמעתי מישהו שהגדיר אותם כמשפחה השולטת במוזיקה הפיוטית של ימינו) במנגינת 'אמר ה' ליעקב אל תירא'.

אז ירנן | הבן איש חי זי"ע | רבי דוד מנחם

נסיים בפיוט הרווח מאוד בקהילות יהדות מרוקו ובבל (עיראק) ומושר לקראת ט"ו בשבט.

מבוצע על ידי הרב דוד מנחם – רב, חזן, נגן, תלמיד חכם ואיש רב פעלים, יחד עם המוזיקאי הכה מוכשר אלעד גבאי שזכיתי ללמוד ממנו רבות מעולמות הצלילים.

לקראת ראש השנה, נקודה מוזיקלית מראש השנה לאילנות:

זכותו תגן עלינו.