הנשיא עם הפורום הנשיא הבטחוני
הנשיא עם הפורום הנשיא הבטחוניצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ורעייתו נפגשו היום (שני) עם 18 קצינות בכירות המייצגות את כל גופי מערכת הביטחון.

באירוע סיפרו על עבודתן נציגות המערכות השונות בהן תת אלוף שרון ניר - יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תת ניצב יעל אידלמן - יועצת המפכ"ל לענייני נשים, סגן גונדר אודליה אדיר - יועצת נציבת השב"ס לענייני נשים, נציגת השב"כ, נציגת המוסד, וח״כ ענת ברקו חברת וועדת חוץ וביטחון.

"מעמד האישה במדינת ישראל הוא דבר שנמצא בנסיקה אבל לא מספיקה", אמר הנשיא בפתח המפגש והוסיף, "אסור לנו לשקוט על השמרים אפילו לשנייה".

עוד הדגיש הנשיא בדבריו, "אני לא חושב שאף אחת מכן קיבלה דרגה מכיוון שהיא אישה, קיבלתן את הדרגה כי אתן הטובות ביותר, ה'הכי טובות' שמתפקדות ומשמשות בתפקידים שבהם החברה הישראלית בזמנו לא הייתה חולמת אפילו שזה אפשרי".

לדברי ריבלין, "התפקיד שאתן ממלאות הוא תפקיד חשוב ביותר והמפגש הזה אתכן חשוב גם הוא, ברוכות הבאות וברוכות העושות - ועושות מצוין."

רעייתו של הנשיא, נחמה ריבלין, בירכה את הקצינות אף היא ואמרהף "כל פעם מחדש מחמם לי את הלב לראות איזה דברים נפלאים נעשים. אני שמחה שהתאפשר לי לפגוש כל כך הרבה נשים נפלאות ומאוד מעריכה את השילוב שלכן בין עבודה ומשפחה ובהזדמנות זו אני רוצה לברך את המשפחות שלכן על העזרה והגיבוי".

במהלך המפגש, סיפרו נציגות המערכות על עבודתן, המאמצים הכרוכים בשילוב בין משפחה וקריירה במערכות הביטחון והמשמעות של היותן נשים במערכות אלו.

ש', נציגת המוסד סיפרה על עבודתה בארגון, "זכיתי לעבוד עם מפקדים נפלאים, מעולם לא הרגשתי שאני נבחנת על סמך זה שאני אישה. אנחנו, גברים ונשים לא שווים, אין שום סיבה שלא תהיה לנו הזדמנות שווה. מעולם לא הרגשתי אחרת בשנות עבודתי במוסד".

היא הוסיפה כי כי מי שצריך לקבל הכרה ותודה הם בני הזוג ובני המשפחה שתמיכתם מאפשרת פעמים רבות את הקריירה במערכות הללו.

"מגיע לבני הזוג שלנו והמשפחה המגויסת לעזרתנו תודה גדולה שאפשרו לנו לעשות זאת. ולא פחות גם לילדים הסבלניים והעצמאים שלנו, כי גם הם נושאים בזה. אצלנו זה לפעמים צובט בלב עוד יותר, כי הם לא יודעים למה אני נעדרת מהבית, הם לא מודעים למה שאני עושה ולכן לא מבינים את המשמעות מאחורי זה", אמרה ש'.

"נכנסתי לתפקיד בעין הסערה, במשבר הניצבים, הובלתי עם הכניסה לתפקיד את צוות המשבר ואחד הפרמטרים שהעלינו זה קידום נשים", סיפרה ניצב גילה גזיאל, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה.

"הבנו שאנחנו צריכים להציב יעדים גם בגיוס, גם בהליך הקידום וגם באופן ההפעלה בהכשרות ובשוטף. ראינו שיש הרבה מאוד נשים במגזר המנהלי, אבל במגזר המבצעי יש פחות", אמרה לגזיאל.

תת ניצב יעל אידלמן, יועצת המפכ"ל לענייני נשים סיפרה על התהליכים במשטרה בשנים האחרונות ואמרה, "אני כפופה ישירות למפכ"ל וזו אמירה לגבי איפה רוצים לראות את יועצת המפכ"ל לענייני נשים, במקום שבו הדעה שלה נשמעת כמו כל הניצבים האחרים".

אילדמן התייחסה לתהליך שעברה המשטרה באחרונה ואמרה, "התפוצצות הפרשות תפסה אותנו באמצע התהליך. התחלנו תהליך הסברה שכלל סדנאות וסימולציות. משטרת ישראל הרחיבה את חובת הדיווח לגבי הטרדות, מה שאין בארגונים אחרים, שוטרים מחויבים לדווח על הטרדה אם מתלוננת פנתה ואמרה להם ואם היו עדים להטרדה".

"אנחנו פרצנו את תקרת הזכוכית פעמיים", אמרה נציגת השב"ס, סגן גונדר אודליה אדיר, יועצת הנציבה לענייני נשים. "אני גאה להיות חלק מארגון שניתן לראות בו מגוון של נשים שמצטיינות בתחומן ויכולות להתפתח לפיקוד על בתי סוהר", הוסיפה.

תת אלוף שרון ניר, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר הוסיפה, "צה"ל כארגון מוביל בחברה הישראלית מעצב את שירות אנשיו, נשים וגברים כאחד, לקידום מטרות צה"ל ומדינת ישראל כשהדגש הוא על מתן הזדמנות שווה על פי כישורים ויכולות לשירות משמעותי".

לדבריה, "כוונתנו להרחיב כמה שיותר את התפקידים שפתוחים לנשים - ואכן רואים את הנשים בצבא משרתות במנעד מאוד רחב של תפקידים לנשים, ממקצועות הלחימה למקצועות הטכניים טכנולוגיה ועד למקצועות כוח האדם וחינוך ועוד".

תת אלוף ניר ציינה כי בשנים האחרונות יש גדילה משמעותית בהיקף הלוחמות - וכיום יש פי ארבע יותר לוחמות מלפני חמש שנים. היא הדגישה כי היקף הקצינות הזוטרות בצה"ל, בדרגות סגן משנה וסגן, גדול מהיקף הקצינים הגברים וכי בצה"ל פועלים להגדיל את היקפן גם בקצונה הבכירה.

חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו ציינה כי "פורום כזה לא היה מתאפשר לפני מספר שנים. יש פה את השפיץ של הצמרת הביטחונית הנשית במדינת ישראל. צריך להפוך זאת למסורת - לא בגלל שמישהו עושה לנו טובה אלא פשוט משום שהחברה הישראלית אינה יכולה להרשות לעצמה לבזבז את הפוטנציאל של 50 אחוז ממנה".

"צריך להגמיש את המערכות הביטחוניות על מנת שהן תהיינה יותר ידידותיות לנשים ובכך הן תאפשרנה השפעה נשית תוך ניצול היתרון היחסי הנשי. לא נכון לאפשר מצב שבו קריטריון הקרביות יפגע בקידום נשים במערכות הללו. הכשרות אחודות ומערכות מיון אחודות הן התשובה הניצחת", דברי ח"כ ברקו.