המשנה ליועמ"ש. עו"ד זילבר
המשנה ליועמ"ש. עו"ד זילברצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

מזכירות הממשלה צפויה להפיץ בימים הקרובים הצעת החלטה שתעלה לדיון והצבעה בישיבת הממשלה הקרובה, ואשר עוסקת לכאורה בדרכים ליישומו של חוק החטיבה להתיישבות של ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

הישיבה צפויה להתקיים ביום שלישי ולא ביום ראשון עקב נסיעתו של ראש הממשלה נתניהו לארה"ב לדיוני עצרת האו"ם.

אולם, עיון בטיוטת הצעת ההחלטה שהגיעה לידי ערוץ 7 מגלה כי למרות הגדרת ההחלטה כיישום של החוק, בפועל היא מעקרת את החוק מתוכן במידה רבה מאוד. בפועל מיישמת ההחלטה במידה רבה מאוד את עמדתה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר שהתנגדה לחקיקת החוק ולאחר שחוקק עשתה הכל על מנת לסכל את יישומו בפועל על פי רוחו.

בין היתר מכפיפה הצעת ההחלטה את הדרג המקצועי של החטיבה לדרג המקצועי במשרד החקלאות בכל דבר ועניין.

בנוסף מעניקה ההצעה סמכויות נרחבות ודרקוניות ליועמ"ש משרד החקלאות הכל הנוגע לנעשה בחטיבה, ללא אח ורע בכל גוף אחר. ההצעה כוללת עוד שורה של מגבלות על פעילות החטיבה, שבסופו של דבר הופכים אותה לכזו שסובלת מכאן ומכאן. מצד אחד היא מחויבת לפעול בשיטות פעולה של גוף ממשלתי, ומאידך היא עומדת לביקורת בשיטות המאפיינות גוף מתוקצב, וזאת בניגוד מוחלט לרוח החוק.

הצעת ההחלטה כוללת סעיף בעייתי במיוחד, לפיו תפעל הממשלה לשנות גם את לשון החוק עצמו, אותו חוקקה הכנסת ביוזמת ח"כ סמוטריץ' ברוח ההצעה, כך שגם החוק עצמו יעוקר מתוכן.

גורמים המעורים בנושא אשר שוחחו עם ערוץ 7 טענו כי ניתן היה לעשות יותר בנושא, וכי הדרג המדיני לא נאבק באופן משמעותי מול המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, כך שבפועל ההצעה משקפת במידה רבה מאוד את עמדתה של זילבר שהיתה מראש נגד חקיקת החוק.

"השר אריאל יכול היה לעשות הרבה יותר בעניין, אולם למרבה הצער הוא לא נאבק מספיק על עמדתו הצודקת. אם המאבק מול זילבר, במגרשו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט היה נחוש יותר, התוצאה היתה יכולה להיות שונה באופן מהותי", אומרים הגורמים.

לדברי הגורמים, העברת הצעת המחליטים ללא כמה שינויים מהותיים, דוגמת ביטול המעמד הייחודי של פקידי משרד החקלאות בחטיבה וביטול מספר הוראות דרקוניות, עלולה להיות בגדר בכייה לדורות.

מנגד, גורמים בסביבתו של שר החקלאות אריאל טוענים כי מדובר בהצעה סבירה בנסיבות שנוצרו. "מדובר בכברת דרך ארוכה מאוד לעומת ההסדר שעמד על השולחן בועדת גרונר. הצעת המחליטים אמנם מעמידה את החטיבה תחת פיקוח הדוק יותר מבעבר, אולם היא תאפשר לחטיבה להמשיך ולעסוק בכל התחומים שבהם היא עוסקת היום. ברור שאם אנחנו היינו מנסחים את ההצעה היא היתה נראית אחרת, אבל בנסיבות הקיימות ההצעה הזו סבירה בהחלט ומאפשרת לחטיבה לפעול במידה רבה מאוד של עצמאות".

מלשכתו של שר החקלאות אורי אריאל נמסר בתגובה: "כידוע, מזה שנתיים שהחטיבה להתיישבות לא פעילה וזאת בעקבות חוות דעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - דינה זילבר. באופן פרדוקסלי, חוות הדעת עצרה למעשה כל יכולת של הממשלה לפעול באמצעות החטיבה להתיישבות עבור הישובים בנגב, בגליל וביהודה ושומרון.

חוק החטיבה להתיישבות שעבר בכנסת היווה אמנם פתח חשוב למציאת פתרון להחזרת פעילות החטיבה, אולם ללא החלטת ממשלה שתפרט את סמכויות החטיבה ומסגרת פעילותה, החטיבה הייתה נותרת עם מסגרת חקיקתית אך ללא תוכן מעשי וביצועי.

בשל כך ולמרות הניסיונות של אותם גורמים משפטיים, שלא השלימו עם רצון הבוחר, אשר ניסו כל העת לעקר ולסרס את החטיבה פעל שר החקלאות בחצי שנה האחרונה להשיב את החטיבה להתיישבות לתפקוד מלא עם גיבוי ממשלתי של כלל סיעות הקואליציה".

מהחטיבה להתיישבות נמסר בתגובה: "כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים בהקמת הממשלה השר האחראי על תכלול העובדה מול החטיבה להתיישבות הינו שר החקלאות. לאחר התיקון לחוק המעמד שיזם ח"כ סמוטריץ' נדרש משרד החקלאות להגיש הצעת מחליטים לממשלה בכדי לקבוע סדרי התקשרות עם החטיבה להתיישבות ואת דרכי הפעלתה.

השר אורי אריאל יחד עם ראש החטיבה להתיישבות גאל גרינוולד עמלו בחודשים האחרונים בכדי להביא למצב שבו באופן מוסכם על משרדי הממשלה השונים החטיבה להתיישבות תוכל לחזור לפעילות סדירה באופן מיטיבי ולפי כל חוק ודין. ב״ה לאחר מאמצים רבים מסתמן כי הצעת המחליטים תעבור בממשלה ובקרוב החטיבה להתיישבות תחזור לפעילותה המבורכת בתחום ההתיישבות בגליל בנגב ביהודה ושומרון בבקעה ובגולן. הטענה כי הצעת המחליטים מעקרת בבסיסה את פעילות החטיבה אינה נכונה. החטיבה חוזרת לעשייה ציונית משמעותית!"