פלאפון תפצה לקוחות ב-10,000 ש"ח

בית המשפט לתביעות קטנות חייב את חברת פלאפון להעניק "פיצוי לדוגמא" ללקוחות שנדרשו לשלם סכום גבוה על ציוד שניתן כביכול "במתנה".

שלמה פיוטרקובסקי , י"ז באלול תשע"ו

תפצה. פלאפון
תפצה. פלאפון
צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט לתביעות קטנות בנצרת, יובל שדמי, הורה לחברת פלאפון לפצות שלושה בני משפחה בסכום של 10,000 ש"ח בגין התנהלות החברה כלפיהם.

בני המשפחה טענו כי החברה הציעה להם לקבל מכשיר סלולרי ורמקול, בתמורה לתוספת של 3 שקלים לחבילת השירות שהייתה מוסכמת בין הצדדים לפני העסקה. לטענתם, החברה הציגה את הצעתה, ככזו שבה ניתנים המכשירים במתנה.

בהמשך התברר לתובעים, שפלאפון מחייבת אותם בכל חודש בעבור המכשיר הסלולרי בסך של 46 שקלים למשך 36 חודשים ועבור הרמקול הנייד סך של 10 שקלים למשך 36 חודשים. עם זאת, הסך הכולל של החיוב לא חרג מזה שהבטיחה להם החברה.

בדיון בבית המשפט התברר כי מדובר בשיטה במסגרתה ניתנים מכשירים ללקוח כביכול ללא עלות, כך שעלות חבילת השרות כמעט ולא משתנה ביחס למה שהיה נהוג לפני אספקת המכשירים (שתועלתם מפוקפקת).

ללקוח מוצג מצג לפיו המכשירים ניתנים לו כמתנה, אך מוסתר ממנו שחבילת השירות משתנה ברכיביה, ומושתלות בה "גלולות רעל" של חיוב משמעותי בגין המכשירים אשר ניתנים כביכול ב"מתנה". החיוב נמשך לאורך 36 חודשים וקושר למעשה את הלקוח לחברת פלאפון, משום שהוא תקף גם כאשר הלקוח עוזב את החברה כספקית שרותי הסלולר שלו.

השופט קבע שמדובר במעשה בלתי חוקי, "זהו ניסיון ציני ושיטתי של הנתבעת, להשיב את יחסי הלקוחות והנתבעת לימים האפלים בטרם נפתח שוק הסלולר לתחרות אמיתית ובטרם נאסר על חברות הסלולר לקשור את הלקוחות אליהן לתקופה ארוכה".

לאור העובדה שהחברה טירטרה את החלקוחות וסירבה לניסיונותיהם לבטל את העסקה הן טלפונית והן כאשר הגיעו למרכז השירות באופן פיזי, קבע השופט כי יש לפסוק לתובעים "פיצוי לדוגמא" בסך 10,000 שקלים.

בפסק הדין הוסיף השופט, "להשקפתי אף מתקיימות במקרה זה נסיבות מחמירות המאפשרות פסיקת פיצויים בסכום של עד 50000 ש"ח, אך יש לקוות שהנתבעת תתעשת עוד קודם שתידרש לשלם פיצוי בסכום שמעל 10000 ש"ח".