מה להנהלת מועצת יש"ע במרכז מורשת רבין?

אל"מ במיל' משה פלד היה חבר כנסת בשנות המאבק נגד הסכמי אוסלו. היום (שלישי) הוא הגיע, יחד עם חברי הנהלת מועצת יש"ע לסיור במרכז מורשת רבין.

פלד, איש דעתן ואידיאולוג, מספר על הקושי שלו בביקור במרכז שמהווה, מבחינתו, את הסמל לשגיאות שהרחיקו את מורשת רבין מהקונצנזוס.

"מטרת הביקור צריכה להיות חיבור של ציבור גדול מאוד, בעיקר זה שמיוצג על ידי מועצת יש"ע ומדיר את רגליו מהנצחת רבין, להנצחת רבין", אומר פלד.

פלד מזכיר את היחסים המורכבים בין רבין להתיישבות ביש"ע, שבהתחלה עזר וקידם אותה, אך אחר כך לגלג עליה והשמיץ את המתיישבים בימי המאבק נגד אוסלו.

פלד מגדיר את הביקור במרכז רבין כביקור היסטורי, "נדמה לי שמרבית חברי מועצת יש"ע לא היו כאן, אני הייתי כאן רק פעם אחת בעבר, כי גם לי יש בעיה עם המקום הזה. אני חושב שהטעות הכי קשה והיא שפגעה אנושות בהנצחת רבין, היא שלקחו את הסכמי אוסלו כמהות הנצחתו של רבין וזו טעות איומה שניתקה מראש מעל חמישים אחוז מעם ישראל שאין לו יד ורגל בהנצחה הזו".

לדבריו, הבחירה הזו גרמה גם להידלדלות העניין הציבורי ביום פטירתו של רבין.

פלד מציע דרכים אחרות להנציח את ראש הממשלה המנוח כך שיחברו את רוב הציבור, "אני חושב שאם לוקחים את מהות ההנצחה של רבין לירושלים, כי בשבילי רבין זה ירושלים, בשבילי רבין זה מפקד המאבק על הדרך לעיר במלחמת השחרור ובשבילי - כאחד שהשתתף בקרב לשחרור ירושלים - הוא רמטכ"ל ששת הימים ששחרר את העיר. רבין חייב להיות מחובר לירושלים ולא לאוסלו, זה יחבר את כל העם".

פלד מספר כי הוא רואה עצמו כאיש 'תנועת העבודה' כפי שהיה רבין, "אני בן קיבוץ, נולדתי בקיבוץ וחי עד היום בקיבוץ. נולדתי בתנועת העבודה, אבל הייתי כל השנים בזרם המרכזי של התנועה שאותו הוביל רבין. פתאום בבד אחת חלה תפנית, לדעתי לקחו בשבי פרס, ביילין ויוסי שריד ז"ל והפך ב-180 מעלות את הכיוון הפוליטי שלו. אני חושב שהסכם אוסלו הוא האסון של רבין".

בהמשך הראיון חוזר פלד לימים שאחרי רצח רבין, בהם סבל מיחס שלילי מאוד מצד חבריו לקיבוץ ומצד חברי הכנסת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, "אתה פתאום הופך לחלק מהמחנה שרצח את רבין, כולנו רוצחי רבין. זה דבר שלא ייאמן, והקושי האמיתי היה לי בקיבוץ".

לקראת סיום הדברים תוקף פלד את מפלגת העבודה כיום, "אין שם אף אחד שממשיך את דרכו של רבין, היחידי שמתקרב למורשת רבין הוא חה"כ איתן ברושי, הוא היחידי אולי שמזכיר את דרך רבין, את הזרם האקטיבסטי של תנועת העבודה. כל היתר זה יותר גרוע ממרצ".