יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

על רקע עבודות הרכבת בשבת והודעת משרד החינוך כי ישלול תקציבים מסמינרים שלא יקבלו תלמידות ספרדיות, התכנסה אמש מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לדיון בנושאים הללו.

בדיון השתתפו האדמו"רים מגור, צאנז, סדיגורא ואדמו"רים נוספים.

עם תום הדיון, פרסמה מועצת גדולי התורה החלטותיה שעל יישומן אמונים חברי הכנסת של אגודת ישראל. נוסח ההחלטות מלמד שמשבר קואליציוני לא צפוי להתפתח בגין עבודות הרכבת שככל הנראה יימשכו אף בשבתות הבאות.

"זעקת השבת המחוללת בעבודת כל מלאכה קבל עם ועולם באה אלינו - והשקט לא נוכל. מתנה טובה שנתן הבורא יתברך לעמו ישראל מבית גנזיו, והיא שקולה כנגד כל המצות (כדברי הירושלמי בברכות ועוד), ויש מאחב"י הבוזים אותה רח"ל בראש כל חוצות, והופכים את השבת חול ומהרסים דמותה וחזותה לעין כל".

בדבריהם הביעו מחאתם על חילול השבת. "אשר על כן, באים אנו במחאה העולה בסערת לב על חילול השבת בעבודות שאין להן כל היתר מן התורה, ומתוך רצון לרומם כבוד שמים, ומתחושת חרדה ודאגה לכלל ישראל, שיזכה לחן ולחסד ולרחמים בימי הדין הקרבים ובאים עלינו לטובה, הננו פונים בזה ודורשים מכל מי שבידם למנוע חילולי השבת - לעשות כן בכל יכולתם, ובל נראה חלילה כבלע את הקודש.

"חובת עם ישראל לשמור את השבת אינה צריכה סימוכין משום מקום, אך לדידם של מקבלי ההחלטות בממשלה וכו', נזכיר כי אף לשיטתם יש המכונה 'סטטוס קוו', שהתחייבו עליו בחתימה ובהצהרה ובכל תוקף שתישמר השבת בפרהסיא הציבורית בארץ-ישראל ולא תחולל רח"ל - ואי אפשר יהיה בשום פנים ואופן להשלים עם פגיעה כה קשה בצפור הנפש של עם ישראל".

בנוגע לסוגיית החינוך החרדי הבהירו הרבנים כי אין להשלים עם התערבות משרד החינוך בתכני הלימודים בסמינרים החרדיים. "והננו שבים וקובעים בכח תורתנו הק' שהעצמאות הפדגוגית והחינוכית של המוסדות החרדיים היא תנאי הכרחי ויסוד להצלחתם, עפ"י המסורת המסורה לנו מדורי דורות".

"לפיכך, אחר שרואות עיננו את המגמה לפגוע או לפגום בעצמאות זו ע"י התערבות משרד החינוך בתכני הלימוד, בקבלת מורות ובקבלת תלמידות - בניגוד להחלטות מנהלי המוסדות, שהם דברים המאיימים על דרך חינוכם ועל התנהגותם של בני ובנות ישראל.

בין ההחלטות אף נאמר כי "מנהלי 'בית יעקב' יקפידו שצוותי ההוראה והחינוך יהיו אך ורק אלה המתאימים להוראות ודרישות המנהיגים הרוחניים של המוסדות וללא מעורבות כל שהיא של גורם חיצוני מטעם הרשויות במינוי הצוותות".