יובל שטייניץ
יובל שטייניץצילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) שב ומביע את תמיכתו בחוק ההסדרה ומזהיר כי הרס היישוב עמונה יהיה "טרגדיה", כלשונו.

"זה לא לעקוף את החוק אלא לשנותו", אמר שטייניץ בראיון לערוץ 10. "זו הולכת להיות טרגדיה שכולם יפסידו ממנה. היהודים יפסידו את בתיהם והפלסטינים מפסידים את הזכות שלהם לפיצויים אמיתיים של מיליוני שקלים. הרשות הפלסטינית מתגוששת אחד עם השני על הגב של היהודים והערבים".

השר שטייניץ טוען כי הערבים גם מעדיפים את לקבל פיצויים במקום לקבל בחזרה את הקרקע שלטענתם שייכת להם. "אם מישהו הוכיח שרמת אביב ג' זה קרקע פרטית שלו, לא יגידו לו שייקח פיצויים? ההרס נובע מפוליטיקה, והמצב שנוצר הוא אבסורדי.

''האדם הפרטי הפלסטיני היה מעדיף לקבל פיצויים, מי שאונס אותו להרוס זה הרשות הפלסטינית ומי שמסכים לזה זו מדינת ישראל", הוסיף שטייניץ.

נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: אלירן אהרון

ביום שישי הודיע שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) כי בקרוב תובא לממשלה "רפורמת הסדרה כוללת" ביהודה ושומרון, ותקף את חברי הכנסת והשרים מהליכוד שהובילו למצב המשפטי הבעייתי באיו"ש.

בנט הזכיר כי בפברואר 2011 ממשלת נתניהו הובילה החלטת ממשלה שקבעה שבנייה יהודית שנעשתה בתום לב על אדמות פרטיות תיהרס, אפילו אם המדינה יזמה את אותה בנייה ויש אפשרות להסדירה.

לדבריו מבחינה משפטית ישנם פתרונות למצבים מעין אלו. ''כך למשל, בתוך הקו הירוק אם אדם בנה בקרקע של אדם אחר בתום לב, לא הורסים את ביתו אלא מפצים כספית את בעל הקרקע (סעיף 23 לחוק המקרקעין). יודגש: ברוב המוחץ של המקרים ביו״ש אין בכלל מישהו שטוען שהקרקע שלו''.

"נתניהו, שריו דאז וממשלתו החליטו כאמור להרוס בנייה יהודית כזו. למשל כמו בגוש עציון/נתיב האבות. ארגוני השמאל עלו על פטנט חדש. הם הובסו בשדה הציבורי. העם מאס בדרך השמאל ואינו מעוניין להקים את פלסטין. אז הם החליטו לעקור את ההתיישבות היהודית ביו"ש דרך הפטנט של מבול בג"צים''.

"אך מה האבסורד?", הסביר בנט, ''כשארגוני השמאל עתרו לבג"צ על מנת להרוס בנייה יהודית כזו, ממשלת נתניהו-ברק השיבה: 'כן, נהרוס. רק תנו לנו קצת זמן'. כן, במקום להשיב: 'מה פתאום, אסור להרוס. אנחנו נסדיר אותה', הם זרמו עם העותרים. מדהים, לא פחות.

''בג"צ אכן נתן להם זמן, אך בסוף נמאס לו וקבע: 'אתם הממשלה אמרתם שאתם תהרסו, אנא התכבדו ותהרסו'. ולכאן הגענו''.

בנט תקף את חברי הליכוד שחתמו על עצומת התמיכה בחוק ההסדרה. ''עכשיו, בדקה ה-90, הליכודניקים אשר חתומים על ההחלטה להרוס, פתאום התעוררו. אחרי שיש כבר פסק דין חלוט וסופי של בג"צ להרוס. אז מה אותם ליכודניקים עושים? חותמים על עצומות. צועקים 'בג"צ נורא'. יוצאים מאד 'ימניים' למרות שלא מעט מהם, כולל ראש הממשלה הצביעו בעד ההתנקות מגוש קטיף''.

לדבריו רק דבר אחד הם לא עושים: ''מבטלים את אותה החלטה אומללה של ממשלת נתניהו-ברק, שקבעה שצריך להרוס. עם כניסתנו לממשלה וכניסת איילת שקד למשרד המשפטים ירשנו את המצב הזה אשר הובא עלינו בגלל התנהלות כושלת ונרפית של הליכוד. ואנחנו נחושים לפתור את הפלונטר''.

יו"ר הבית היהודי הסביר כי ישנן שתי בעיות שדורשות פתרון. ''טקטית - עמונה. אסטרטגית - עתיד שאר ההתיישבות. יש בעיה טקטית של עמונה עצמה, מכיון שמדובר בפסק דין סופי וחלוט.

''אנו עובדים על מתווה מורכב על פיו היישוב יישאר באותה הגבעה, תוך העברת הבתים כמה עשרות מטרים ובמקביל בודקים את ההיתכנות של חוק ההסדרה ונעשה כל שניתן בעניין, אבל חייבים לומר שאין פה נוסחת קסם כפי שאנשי הליכוד מנסים למכור. זו האמת''.

שר החינוך הסביר כי ישנה בעיה אסטרטגית שמטילה צל כבד הרבה יותר. ''לאור החלטת ממשלת נתניהו מ2011 ישנו איום על אלפי יחידות דיור ותיקות ביהודה ושומרון, כמו למשל ביישוב עפרה, באלון מורה, בנווה דניאל ועוד''.

''על כן החלטנו להביא ל'רפורמת הסדרה כוללת' ביהודה ושומרון. לא עוד תפירת פתרונות טקטיים נקודתיים, אלא רפורמה כוללת שתכשיר באבחה אחת את כל הבנייה ביהודה ושומרון, ותמנע פינויים נוספים. לא עוד מרדף אחרי יתושים בודדים, אלא ייבוש הביצה.

''שלא כמו חותמי העצומות, איננו מפריחים סיסמאות. הכי קל לזרוק מילים. לומר 'חייבים להציל את עמונה' אחרי שאתם עצמכם אלה שהבאתם למצב זה''.

הרפורמה שמובילים כעת שרי הבית היהודי תובא לאישור הממשלה תוך זמן קצר. ''אנו מכינים בימים אלו את הרפורמה המקיפה. תוך זמן קצר נשלים את העבודה המשפטית והבינלאומית ואז נדרוש את יישומה בממשלה", הבטיח בנט.

''חלק ממנה ידרוש מנתניהו לבטל את החלטתו הקודמת מ-2011, ולומר: מעתה, נסדיר בנייה יהודית. אשמח לראות את אנשי הליכוד לצדנו במהלך אמיתי זה. ובראשם את נתניהו'', הוסיף.