הרב נתן שלו באירוע של מרכז משפחה בבית שאן
הרב נתן שלו באירוע של מרכז משפחה בבית שאןצילום: חיים של טובה

מרכז משפחה ייחודי הפועל בעיר בית שאן מצליח לשקם משפחות ולהעניק להן אופק וורוד יותר, וזאת בעזרת מענה למשברים נפשיים וזוגיים.

המרכז, שהוקם לפני כשנתיים בידי הגרעין החברתי של ישבת ההסדר בעיר ובסיוע של עמותת 'חיים של טובה', משרד השיכון ועיריית בית שאן, העניק עד כה סיוע לעשרות משפחות.

התוצאות ניכרות בשטח והמרכז מפתח פעילויות נוספות בנוגעות לכלל האוכלוסייה בסדנאות העצמה, הכשרות וקורסים נוספים בנושאי זוגיות ומשפחה.

המרכז מעניק טיפולים מסובסדים למשפחות הנמצאות במשברים, לילדים שחוו טראומות וכד'. מטפלי המרכז הם אנשי מקצוע, וייחודו בעבודה בפריפריה היא במתן מענה למשפחות שמצד אחד לא מוגדרות כמשפחות רווחה, ומצד שני לא יכולות להרשות לעצמן טיפולים קבועים העולים סכומים גדולים.

בעזרת המימון המגיע מעמותת חיים של טובה והאגף לשיקום שכונות במשרד השיכון, משלמות המשפחות סכום של 60 ש"ח בלבד לפגישת טיפול, וכך יכולות לקבל סדרת טיפולים מלאה (כעשרים פגישות) בעלות נמוכה ותואמת ליכולותיה הכלכליות של המשפחה.

"הגענו לבית שאן לפני עשר שנים ומאז החלום להקים מרכז טיפולי כזה הולך ומתרקם בראש, וב"ה הצלחנו להוריד את החלום למציאות", אומרת אורה שושן, מנהלת ומקימת המרכז, מטפלת זוגית ומשפחתית ומנחת קבוצות.

"אנשים מאוד שמחים בקשר איתנו ומקבלים מענה חזק וטוב למה שהם צריכים ואתה רואה שינוי מהותי. משפחות שהיו על סף גירושין, ובעקבות הטיפול שקיבלו ביטלו את הפנייה לגירושין סגרו את התיק ולא מדברים על זה עכשיו. ילד שהיו לו חרדות בעקבות גירושין ואתה רואה התקדמות בלימודים ובהתפתחות החברתית".

מעבר לתחום הטיפולי מפעיל המרכז גם סדנאות וימי עיון לציבור הרחב ולמטפלים ואנשי מקצוע באזור הצפון.

הרב נתן שלו יו"ר עמותת חיים של טובה ומי שמסייע למרכז אומר כי לאור הצלחת המרכז בבית שאן הוא קורא לגרעינים ולעיריות לפתוח מרכזים דומים. "אנחנו רואים את החשיבות של העזרה במשברים הנפשיים דווקא בפריפריה, במקומות בהם המעמד הסוציו אקונומי לא תמיד מאפשר הליכה לטיפול. משפחה שמקבלת מענה נכון תצא ממעגל המצוקה ומעגלי ההשפעה של פעולה זו מקרינים על הסביבה כולה – ילדים, מקום העבודה, שכנים ועוד" .