ממה הוא מפחד? בנימין נתניהו
ממה הוא מפחד? בנימין נתניהוצילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

אחרי פסילת מתווה הגז בבג"ץ פיעמה בהרבה לבבות תקווה קטנה. ראש הממשלה נתניהו, אדם מוכשר ומבריק לכל הדעות, נתן פומבי למורת רוחו הגוברת והולכת משלטון המשפטנים בישראל.

"ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים", מסר נתניהו בהודעה חריפה בעצמתה, ורבים מאיתנו חשבו לרגע או שניים שראש הממשלה מתכוון לפעול לשינוי המצב. אולי תהיה זו הגבלת סמכותו של בג"ץ בעניינים מסוימים כדוגמת פסילת חוקים, אולי העמדת היעוץ המשפטי לממשלה והיעוץ המשפטי למשרדי הממשלה במקומו, ואולי אפילו רפורמה בתהליך בחירת השופטים בישראל.

אז קיווינו. אם לסכם במילה אחת את עשייתו של נתניהו בתחום החזרת מערכת המשפט לגודלה הטבעי המילה הזו תהיה קצרה מאוד, שלוש אותיות בלבד. אפס. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נותן יד אפילו לא לצעדים המינימליים הנדרשים על מנת להשיב את מעמדם של המשפטנים למקומו הטבעי.

רוצים דוגמה? קבלו אחת. שרת המשפטים איילת שקד, שהבינה כי למרבה הצער כבר לא תצליח בקדנציה הנוכחית להביא לפיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה, למרות שהיום כבר ברור כמה הפיצול נחוץ דווקא לביצור של טון החוק, ביקשה לעשות תיקון קטן. להחזיר לראש הממשלה ושר המשפטים את הסמכות להחליט מי הוא מועמדם לכהונת היועץ המשפטי לממשלה. לא מדובר במהלך מורכב. זה בסך הכל תיקון של החלטת ממשלה. מי סיכל את המהלך? ראש הממשלה בנימין נתניהו כמובן, שתקע את ההצעה ומסרב לאפשר לה לצאת לפועל.

הדברים מן הסתם לא מסתיימים בסוגיות שכאלו, והם באים לידי ביטוי גם במקומות שבהם המשמעות ברורה יותר וקשה הרבה יותר. קחו למשל את סיפורו של הישוב עמונה. במקרה הזה מהתלים היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו בדרג הפוליטי כולו, וראש הממשלה נתניהו, למרבה האכזבה, לא דופק על השולחן ועוצר את הביזיון. ביד אחת מסכלים היועמ"ש ואנשיו סיכול שקט את מתווה אדמות הנפקדים, ביד השניה היועמ"ש מתערב בתחומה של הכנסת וטוען בשיחות סגורות שהודלפו "במקרה" שחוק ההסדרה הוא "סוף הדמוקרטיה". העובדה שראש הממשלה לא קרא עד לרגע זה למנדלבליט לשיחת נזיפה על תפקודו בפרשה הזו היא חרפה לנתניהו.

תקצר ברגע זה היריעה מלפרט את כל הנקודות בשבע שנות שלטונו של נתניהו בסיבוב הנוכחי, שבהן הוא נכנע ללא קרב לעריצות המשפטנים. חוסר הנכונות של נתניהו להתעמת עם הנושא הזה פנים מול פנים מעלה בכל פעם את השאלה הגדולה: ממה הוא מפחד? נותר רק לקוות שהוא פשוט מפחד מהצל של עצמו...