המשנה ליועמ"ש. עו"ד זילבר
המשנה ליועמ"ש. עו"ד זילברצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, טוענת כי עיריית תל אביב היתה צריכה למנוע מראש את קיומו של המופע "מרימים לכיפור" בכיכר רבין, בשל העובדה שרק אמנים גברים הוזמנו להופיע בו.

"הימנעות מכוונת משירת נשים באירוע ציבורי הוא מעשה מפלה הפוגע בכבודן של נשים באשר הן נשים", כתבה היום (שני) זילבר לראש העיר תל אביב רון חולדאי.

במכתב שפורסם באתר "הארץ" זילבר דורשת לדעת אילו תנאים מציבה עיריית תל אביב לקיום אירועים בשטחה.

לטענת זילבר, רשות מקומית מחויבת למנוע אירועים מפלים, כלשונה. היא מזכירה כי היועץ המשפטי לממשלה אימץ במאי 2013 המלצות צוות שבחן את תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי, שקובע כי הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי מהווה הפליה פסולה וחמורה של נשים אך באשר הן נשים.

הדו"ח גם ''מדגיש את מחויבותן של כלל הרשויות הציבוריות בישראל להימנע מכל מעשה מפלה ומדיר", הדגישה המשנה ליועמ"ש.

על פי הדו"ח, רשויות ציבוריות הן "סוכן עיקרי בקידום ההגנה על זכויות האדם. הן חייבות בהקפדה יתרה על איסורי ההפליה ועל הגשמתן של זכויות היסוד בדבר כבוד האדם ושוויון בכל פעילותן. לפיכך, אל לה לרשות ציבורית להנהיג כל הפרדה בין נשים לגברים, גם אם הדבר נעשה לכאורה לבקשתו של חלק מהציבור הנוגע בדבר".

זילבר מסבירה הנחיה זו תקפה "למעט חריג צר שאינו נוגע לענייננו בדבר קיומו של אירוע ציבורי בעל אופי דתי מובהק שעיקרו הוא פולחן דתי או טקס דתי משמעותי אחר, וכאשר הרשות סבורה כי רובם המכריע של באי האירוע מתאפיינים ברצון בהפרדה".

בנוגע למופע "מרימים לכיפור" שבוטל בעקבות לחץ שהפעילו חברות כנסת משמאל, כתבה זילבר "מלכתחילה ולמיטב הבנתנו, האירוע בו דובר (שכרגע ייתכן ובוטל) אין עניינו אירוע 'בעל אופי דתי מובהק', הנכלל בגדר חריג זה, אלא ב'עצרת שירה ואחדות לעם ישראל'.

''מטרתו המוצהרת של האירוע המדובר היא 'קירוב לבבות, העברת מסר של סליחה, חמלה ואחדות בחברה הישראלית'. מטרה שנדמה שאינה מוגשמת כאשר במסגרת האירוע לא ניתן קול לאוכלוסייה המהווה מחצית מאותו עם".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה טוענת עוד כי ''העובדה שהאירוע תוכנן להתקיים בעיר תל אביב, עיר שחרתה על דגלה ואף מזוהה יותר מכל עם ערכי השוויון והפלורליזם... חידדה את הצרימה הציבורית".

כיכר רבין
כיכר רביןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כאמור, מארגני האירוע ''מרימים לכיפור'' שהיה אמור להתקיים בכיכר רבין בתל אביב הודיעו אתמול כי החליטו לבטל את ההופעה שתוכננה להתקיים בו, לאור הלחץ שהפעילו חברות כנסת מהשמאל בשל העובדה שרק אמנים גברים הוזמנו להופיע באירוע.

בהופעה, שהיתה אמורה להתקיים לקראת יום הכיפורים בחסות ארגונים בעלי זיקה להפצת יהדות בגוש דן, היו אמורים להופיע שבעה זמרים: שלומי שבת, שלומי שבן, אביתר בנאי, חנן בן ארי, שולי רנד, ישי ריבו וישראל גוריון.

מארגני האירוע כתבו בדף הפייסבוק שלהם, "בעקבות הסערה הציבורית ובשל הרצון להיות קשובים לקהל ולחזק את אחדות העם, אנו מודיעים על ביטול ההופעה במתכונת כפי שפורסמה ובמקומה נקיים עצרת אמירת סליחות".

ח''כ מיכל רוזין (מרצ), אחת מהח"כיות שקראו לבטל את האירוע, אמרה כי "מארגני האירוע מתפלפלים בנימוקים שאינם שייכים לדורנו ולמדינה שחצי מאוכלוסייתה הן נשים. מדובר בהדרת נשים בוטה ביותר באירוע המוגש לציבור במרחב הציבורי. קירוב לבבות אינו עניין גברי".

לדבריה, "הטיעון של המארגנים כי 'אין פה שום עניין של הדרה נשית, אלא נטו בחירה מוזיקלית עבור הקהל' מזכיר את תגובתו הנלוזה של רה''מ לכך שאין נשים בלשכתו משום שהוא 'בוחר אנשים על סמך כישורים ויכולות ולא על סמך מגדר'. מסיכה שמאחוריה מסתתרת הדרה שהיא זו שפוגעת ברגשות הציבור".

בעקבות הלחץ שהופעל על ידי חברות הכנסת מהצד השמאלי של המפה, ההופעה בוטלה ולא תתקיים.