נתניהו
נתניהוצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הכתב המדיני של חדשות ערוץ 2, אודי סגל, חשף בטור השבועי שלו בעיתון "מעריב" כי הנשיא לשעבר שמעון פרס ז''ל בשיחות עם אבו מאזן תוכנית מדינית בתקווה שתתקבל על ידי נתניהו ומחנה הימין.

סגל סיפר כי פרס קיבל מראש הממשלה אישור לחפש דרך להתקדמות מדינית, "אולי כי נתניהו רצה רק להשתמש באשראי המדיני של פרס כדי להכשיר מהלכים מדיניים ולשמר קשרי חוץ. אבל פרס לא התעצל ולא שימש רק עלה תאנה, ובנה מהלך יצירתי חוצה גבולות".

תוכנית פרס הייתה להתקדם בשלבים למדינה פלסטינית. הוא הגדיר מחדש את גושי ההתיישבות שיישארו בשטח ישראל - מעלה אדומים, גוש עציון ואריאל, ואלה שיישארו בשטח המדינה הפלסטינית - גוש עופרה ובית אל, גוש חברון וקריית ארבע, גוש עלי ושילה ועוד כמה ריכוזי יישובים.

על פי סגל, פרס גיבש הסכמה עקרונית עם אבו מאזן, שצוותי כוננות מיוחדים של צה"ל ומסוקי תקיפה ישמשו קו הגנה מיידי לגושים שיישארו במדינה הפלסטינית עם אזרחות ישראלית.

"הפרטים לא היו סגורים, אבל הרעיון לא נדחה. נתניהו בלם את המהלך ברגע האחרון, כשפרס היה בדרכו לפגישה בירדן, כפי שחשף אז בן כספית. התוכנית הגנוזה קיבלה אישור מאוחר כאשר נתניהו דיבר או רמז בראיון לערוץ 2 ב-2013 על כך שייתכן שיישארו התנחלויות בשטח המדינה הפלסטינית", כתב סגל.

''ההזדמנות, אם הייתה באמת כזאת, הוחמצה. פרס נשאר בבית. אבו מאזן הרגיש נבגד וחזר בו, נתניהו התקדם בנתיב של טוני בלייר, שהפך לדרך ללא מוצא. פרס ניסה עד הרגע האחרון. הוא לא הפסיק לחלום. הוא ידע מניסיון שכל מדינת ישראל נולדה והצליחה מתוך חלום, מתוך חזון. מתוך מאמר מדומיין של הרצל", הוסיף.