יניב מויאל (מימין) ומוטי לייבל
יניב מויאל (מימין) ומוטי לייבלצילום: עצמי

ארגון "הקואליציה לילדים ומשפחה" הודיע על הקמתה של לשכה שתסייע להורים שילדיהם נלקחו מהם ע"י מוסדות הרווחה ובתי המשפט.

"עורכי הדין שמעמיד הסיוע המשפטי מטעם המדינה לטובת בעלי דין מעוטי יכולת אינם מבינים את הצרכים של ההורים ואינם יודעים להתמודד עם הרווחה", הסביר מנכ"ל הארגון, עו"ד יניב מויאל.

"אם אומרים להם שהעובדת הסוציאלית לא מדברת עם עורכי דין, הם נסוגים. הם לא נלחמים עבור ההורים בכלל כי הם מפחדים להתעמת עם העובדות הסוציאליות. אנחנו מתעמתים איתן כשצריך", הוסיף.

"הכל כאן התנדבותי", אמר לנו העתונאי ופעיל הזכויות מוטי לייבל, שינהל את הלשכה בסיוע עורכי דין מתנדבים. "השירות ניתן ללא תשלום, וכל מי שנפגע ממערכת הרווחה בנושא של ניתוק מהילדים מוזמן לבוא ולקבל ייעוץ והכוונה. אנחנו נתחיל לעבוד בצורה מסודרת, נשלח פקסים ומיילים למשרדי הממשלה השונים בכדי לקבל תשובות לגבי התיקים השונים שיגיעו אלינו. על פי האמנות הבינלאומיות לזכויות האדם וזכויות הילד, המשרדים יהיו מחויבים לתת לנו תשובות".

לייבל שייך לקבוצה של פעילים שמתעמתים לאורך שנים עם משרד הרווחה בטענה שהמשרד מרבה להוציא ילדים מהבית גם כשאין לכך כל הצדקה, במקום להשקיע מאמצים ומשאבים בניסיון לסייע להורים הביולוגיים לדאוג כראוי לילדיהם.

העימותים הללו מגיעים לפעמים לפסים צורמים: לייבל ופעילה בולטת אחרת, העתונאית לורי שם-טוב, כלולים בתביעת דיבה שהגישה המדינה באחרונה בטענה שהם השמיצו את פקידת הסעד הראשית לשעבר, סימונה שטיינמץ. לייבל ושם-טוב טוענים שהתביעה נועדה לגרום להם להפסיק את פעילותם למען זכויות אדם וכי אין להם כוונה להירתע.

"אם עד עכשיו עזרנו לעשרות מקרים בשנה, אני מקווה שנעזור לאלפים", אמר לנו לייבל. לדבריו, הארגון אינו עמותה אך הוא מוכר רשמית ע"י האו"ם כאגודה אזרחית.

לומדים תוך כדי תנועה

לייבל הדגיש שהלשכה לא תעניק ייצוג משפטי ואינה מהווה תחליף לייצוג שכזה. "אנחנו ניתן ליווי ועצות. כיום, למי שנפגע מהרווחה, אין לפי לפנות. אני מציב את עצמי כסוג של נציב תלונות ציבור על הרווחה. אם צריך ללוות אנשים לפגישות ברווחה או לוועדות, נעשה את זה. אנחנו עושים את זה כבר שלוש שנים ונמשיך לעשות את זה, רק בצורה יותר מסודרת".

שאלנו את לייבל כיצד הוא מבדיל בין הורים שילדיהם נלקחו שלא בצדק, לבין הורים מתעללים.

"אנחנו לומדים תוך כדי תנועה", השיב. "לפעמים קורה שאנשים מצליחים להערים עלינו אבל למזלנו אנחנו מצליחים לעלות על זה די מהר. כאשר יש האשמות מבוססות של אלימות מסוג כלשהו כנגד הילדים אנחנו לא עוזרים. גם להורים שמשתמשים בסמים אנחנו לא עוזרים".

כתובת המשרד היא רח' קראוזה 72, חולון, וניתן לתאם הגעה ב-SMS אל מוטי לייבל, בטלפון 058-5544332.