שמעון פרס
שמעון פרסצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת אבל מיוחדת בעקבות פטירתו של נשיא המדינה התשיעי שמעון פרס ז"ל.

"עם כל אזרחי ישראל, עם כל בני העם היהודי, ועם רבים בעולם, אני מרכין את ראשי לזכרו של אהובנו, יקיר האומה, שמעון פרס ז"ל", אמר נתניהו.

ראש הממשלה ספד לנשיא לשעבר וסיפר כי הקדיש את חייו לקוממיות עם ישראל. ''כאיש חזון, נשא מבטו אל העתיד. כאיש בטחון, ביצר את עוצמתה של ישראל בדרכים רבות, שגם היום חלקן עדיין עלומות. כאיש שלום, פעל עד ימיו האחרונים לפיוס עם שכנינו ולעתיד טוב יותר לילדינו''.

בבית החולים נפרדים משמעון פרס ז"ל

נתניהו הזכיר כי בשבע השנים בהן כיהן פרס כנשיא המדינה, עשה רבות כדי לאחד את העם. ''העם השיב לו אהבה גדולה. אין אנשים רבים בתולדותינו שתרמו כל כך הרבה למדינת ישראל ולעם ישראל.

''אני מבקש להוסיף משהו מזווית אישית. את שמעון פגשתי לראשונה לפני 40 שנה על סף קברו של אחי יוני. לעולם לא אשכח את יחסו החם כלפיי, כלפי אחי עדו, וכלפי הוריי זכרונם לברכה, ברגעי יגוננו''.

נתניהו הוסיף כי ''רק לפני ימים אחדים, מעל במת האו"ם, איחלתי לו רפואה שלמה בשם העם כולו. התפללנו כולנו, ורבים בעולם איתנו, ששמעון, בכוחותיו המיוחדים, במרץ שהיה אופייני לו, איכשהו יצליח לצאת מזה, איכשהו יצליח לחזור אלינו. לצערי העמוק, התפילה הזאת לא נענתה.

''וכעת שמעון, יקיר האומה, נפרד מאיתנו. אבל הוא לא נפרד, הוא לעולם לא ייפרד, מליבנו ומזכרוננו. שמו של שמעון פרס יהיה חקוק לעד בספר התקומה של העם היהודי, כאחד מן המנהיגים הדגולים שקמו למדינת ישראל, וכאחד מן האבות המייסדים שהקימו את מדינת ישראל. יהי זכרו נצור בלב האומה''.

פרס וריבלין
פרס וריבליןצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין קטע את ביקורו באוקראינה בשל פטירתו של פרס, ויגיע אחר הצהריים לישראל. "מרחק שבע שעות נסיעה מכאן, בעיירה וישנבה שבבלרוס, נולד שמעון פרסקי, נער צעיר, בעל החלומות", אמר ריבלין.

''מכאן, ממזרח אירופה, הוא עלה ארצה ומאז לא חדל לפעול, ליצור ולחלום, בשירות התנועה הציונית למען מדינת ישראל ועם ישראל. אין פרק בתולדות מדינת ישראל, ששמעון לא כתב בעצמו את חלקיו".

ריבלין ספד, "הוא היה איש אחד, שנשא אומה שלמה על כנפי הדמיון, על כנפי החזון. אדם שהוא סמל לרוח הגדולה של העם הזה. שמעון הכריח אותנו לראות רחוק, להסתכל קדימה, ואהבנו אותו על כך. אהבנו אותו כי הוא הכריח אותנו להעז לדמיין, לא מה היה כאן, לא מה יש, אלא מה יכול להיות.

''זהו יום עצוב לעם בישראל ולמדינת ישראל. עם היוודע דבר פטירתו כולנו מרכינים ראש. אני אשא איתי את זיכרונו, את לחיצת ידו, את עצותיו הנבונות שניתנו תמיד מאהבה, ובמיוחד את רוח התקווה שהפיח בעם הזה. רוח התקווה והשלום שהיא דרכו והיא צוואתו", ספד ריבלין.