האלוף יאיר גולן
האלוף יאיר גולןצילום: גפן רזניק, דו"צ

בעידן הרשתות החברתיות, התבטאויות הן חלק נכבד מהשיח שלנו. כמעט מדי יום גועש המרחב הציבורי בעניין מישהו שאמר או כתב משהו.

ואם ההתבטאות הזאת גם מעוררת לעג, אז כנראה מדובר בפוסט של בוז'י הרצוג. למזלו של יושב ראש האופוזיציה, השנה פרצה לחיינו פרשת אלאור אזריה, ובעקבותיה נחשפנו להתבטאויות שהחליפו את הרצוג בצמרת מצעד המבוכה. האהדה הציבורית לחייל היורה מחברון, שתורגמה לעצרת תמיכה בכיכר רבין ולקמפיין מחאה של הראפר 'הצל' וחייליו, שחררה את חרצובות לשונותיהם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת. האליטה ההגמונית הישנה ראתה את המדינה נחטפת לה מבין הידיים ומיהרה להתריע בשער מפני הידרדרותה של החברה הישראלית.

וכך התחרו זה בזה אנשי צבא ופוליטיקה, עיתונאים ואושיות רשת, על אליפות ההתנשאות וההיסטריה. שר הביטחון יילל שאנחנו לא דאעש, עיתונאי אחד קרא למחבלים לבצע פיגוע במהלך עצרת התמיכה, וח"כ מהמחנה הציוני פצח בקמפיין גס רוח ודרש להחזיר לו את המדינה. אבל ההתבטאות המקוממת ביותר הגיעה מכיוון צה"ל. סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, בחר לנצל את טקס יום השואה כדי לתקוף את החברה הישראלית ולהקביל אותה לגרמניה של פעם.

"אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה", אמר גולן בנאומו בקיבוץ תל יצחק, "הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני שבעים, שמונים ותשעים שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו היום, ב‑2016". אחר כך עבר לדבר על שנאת הזר, על התבהמות, על תופעות עוכרות שלווה, וגם – כדי שאיש לא יפספס את ההקשר – על טוהר הנשק.

דבריו של סגן הרמטכ"ל, בייחוד בעיתוי שבו נאמרו, חוללו סערה וקריאות להתפטרותו מתפקידו. דובר צה"ל מיהר לפרסם הודעת הבהרה נטולת התנצלות או חרטה. כאומר: זה לא אנחנו, זה אתם, אתם שהוצאתם דברים מהקשרם. אבל האמת היא שדבריו של גולן הובנו בדיוק בהקשר הנכון, הקשר של צבא פוליטי שמרחם על אויביו, מסכן את חייליו ומסרב לגבות אותם ברגעים הקשים. הקשר של מערכת חלשת דעת שאיבדה את היכולת להבחין בין טובים לרעים, בין חברה בריאה וחפצת חיים לבין תהליכים מעוררי חלחלה. דברי גולן לא היו פליטת פה, אלא משנה סדורה של מפקד בצבא העם שאיבד את העם.