ישי מונטגומרי. ניטרל את המחבל עם גיטרה
ישי מונטגומרי. ניטרל את המחבל עם גיטרהצילום: תומר נויברג, פלאש 90

שנת תשע"ו נפתחה בגל פיגועים תחת שר ביטחון אחד, ובימים אלה היא מסתיימת בגל פיגועים תחת שר ביטחון אחר.

בתווך נהנינו פה ושם מימים של שקט יחסי או מהצלחה ספוראדית בלכידת מחבלים רוצחים. אבל פתרון מערכתי, או אפילו מאמץ להגיע אליו, לא היה לנו. ראשי המדינה והצבא החליטו, הן במישור המעשי והן במישור ההצהרתי, שמול טרור של יחידים אין יותר מדי מה לעשות. את המאבקים הרציניים הם העדיפו למקד בהדתה של צה"ל ובזיהוי תהליכים מעוררי חלחלה בחברה הישראלית.

במצב הזה, כשראשי המדינה והצבא חסרי אונים מול סכיני הרוצחים והחיילים מופקרים לסכינים המשפטיות של התביעה הצבאית, האחריות לביטחון עברה בחלקה הגדול לאזרח ברחוב. בהקשר זה, המילה אזרח כוללת גם חיילים שנקלעו במקרה לזירת פיגוע ופעלו כראוי ולמעלה מכך. אבל השנה, יותר מתמיד, בלטו האנשים נטולי תעודות החוגר או הקצין, אזרחים רגילים שנאבקו במחבלים בכל אמצעי ואביזר שנקלעו לידיהם, מעגלת קניות ועד כיסאות ומטריות ואפילו גיטרה אחת זיכרונה לברכה. אין פלא שבגל פיגועי הסכינים, שנקרא לעתים אינתיפאדת הבודדים, חולקו יותר עיטורי אומץ אזרחי מאשר צל"שים. איך הייתה אומרת ציפי לבני: וזה אומר הכול.

התגובה האמיצה של האזרחים באתרי הפיגועים, כמו גם תושייתם של חיילים ושוטרים בחלק מהאירועים, הצליחו למנוע או להקטין את נזקם של הטרוריסטים, ואולי אף סייעו להקפיא את האינתיפאדה כולה. זה מעורר תחושת גאווה, אבל גם תחושת חרפה וביזיון; גאווה בזכות האיש ברחוב שחותר למגע במקום להקטין ראש, וביזיון בגלל מי שאינם ממלאים את תפקידם בשמירת ביטחון ישראל ומותירים את המלאכה לאזרחים הלא מיומנים.

לא רק במחבלים נאלצו האזרחים להילחם בידיים חשופות, אלא גם בתקשורת. אמנם במקרים רבים – בדרכה הקיטשית והמסחרית – היא הפכה אותם לגיבורי הרגע, אבל באירועים הפחות סטריליים מיהרה לשפוט אותם לחומרה. די היה בטעות בזיהוי הרוצח, או בקפיצה מעל אישה פצועה בדרך לנטרול המחבל, כדי שמגישי חדשות ירימו את גבתם האנינה ויבכו את ההידרדרות המוסרית של החברה הישראלית וישאלו לאן הגענו. הפער בין גבורת האזרחים לבין הרשעות והעליבות של חלקים בתקשורת ובפוליטיקה – כולל הפוליטיקאים שבצבא – מעולם לא היה גדול יותר. וחבל, כי בחברה בריאה – איש השנה בביטחון אמור להיות בעל התפקיד הרשמי שנועד לספק אותו.