פרופ' רפי ולדן
פרופ' רפי ולדןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חתנו של שמעון פרס ז"ל ורופאו האישי, פרופ' רפי ולדן, התייחס בתכנית "שש עם עודד בן עמי" לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת שחלקם מתחו ביקורת על מדיניותו ומורשתו של פרס והודיעו על החרמת ההלוויה.

"אני מופתע ומאוכזב מהם. הייתה את האמירה המפורסמת של אבא אבן שהערבים לא מפסידים הזדמנות להפסיד הזדמנות. הפעם ערביי ישראל, לצערי, מפסידים הזדמנות יוצאת מן הכלל להביע את הערכתם לאדם שעשה יותר מכל אדם אחר בישראל כדי לקרב את השלום ואת האהבה בין יהודים לערבים, גם בתוך ישראל וגם בין שכנותיה וזה חבל מאוד".

"מן הדין היה שערביי ישראל ילמדו לחבור אל אותו נתח גדול מאוד בציבוריות הישראלית בארץ שרוצה שלום שרוצה לקדם את האחווה, במקום ליצור ניכור כזה דווקא בשעת כושר כל כך היסטורית וכואבת, זו הייתה הזדמנות עבורם כדי להביע את הסולידריות שלהם עם אותו חלק בציבור הישראלי שמושיט להם יד", הוסיף.

מאז הידיעה על מות פרס, אף חבר כנסת מהרשימה המשותפת לא פרסם הודעת תנחומים. ח"כ באסל גטאס, שתקף את הנשיא התשיעי עוד בשעה שהיה מאושפז במצב קשה בבית החולים, סירב להגיב כשנשאל מדוע הוא אינו מתייחס למותו.

גם ראש הרשימה, ח"כ איימן עודה, דחה הבוקר את הביקורת שנמתחה על חברי מפלגתו בעקבות שתיקתם. "יש תפיסה פוליטית אחרת לחלוטין", הסביר בריאיון בגל"צ. "מסרים מורכבים אפשר להעביר בזמן יותר נוח".

"פרס בשנות ה-90 הוביל לכך שהאוכלוסייה הערבית תהיה לגיטימית בפוליטיקה הישראלית וזה דבר שייאמר לזכותו", ציין עודה. "עוד דבר שהוא לא פחות חשוב זה ההליכה לכיוון אוסלו".

"אני לא שותף לחגיגה סביב פרס", הבהיר ראש הרשימה הערבית. "אני מאוד מכבד ובחרתי לשתוק בתקופה הזאת. לא אשתתף בהלוויה של פרס. אני לא שותף בכל החגיגה על הכור הגרעיני, על שנת 1948 ועל השותפות עם בן גוריון".