האחים והאחות לבית פרס אומרים קדיש
האחים והאחות לבית פרס אומרים קדישצילום: עמוס בן גרשון. פלאש 90

סיומת הקדיש שנאמרה מפיה של צביה ולדן, בתו של שמעון פרס, עוררה תשומת לב מיוחדת ואיתה גם פולמוס. הרב רפי פוירשטיין, מראשי רבני 'צוהר', מביע ב'קול ישראל' תמיכה בתוספת.

נזכיר כי בעוד אחיה חותמים את אמירת הקדיש ב'עושה שלום' כמקובל, שינתה ולדן את מילות הקדיש הרגילות ואמרה "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ועל כל בני האדם ואמרו אמן".

בראיון לאריה גולן נשאל הרב פויירשטיין אם אהב את התוספת של ולדן והשיב במילה אחת "מאוד".

בהמשך הדברים פירט הרב פויירשטיין וציין כי גם הוא באומרו קדיש חש כוונה דומה גם אם הדברים אינם כתובים בטקסט הרגיל, שכן עניינו של עם ישראל הוא דאגה לשלומו של העולם כולו.

"האמת היא שכשאני אומר קדיש אני חושב על זה. נכון שזה לא נמצא בטקסט הקנוני, לא נמצא בסידור, אבל למה לא בעצם?". גולן מצידו שאל את הרב פוירשטיין גם על אמירת קדיש מפי אישה וגם על התוספת.

על אמירת קדיש בידי נשים קובע הרב פויירשטיין כי אין בכך שום בעיה ובספרות השו"ת הדברים מופיעים בהזדמנויות שונות, בעיקר כאשר אין מי שיאמר קדיש על נפטר אלא אישה, אך גם כאשר היא חפצה בכך.

באשר לתוספת אומר הרב כי בעיניו מדובר בתוספת שהיא "מאוד נכונה" גם אם אינה מופיעה בטקסט הקנוני, "בתפיסה היהודית יש לעם ישראל תפיסה של שליחות, שבאה לידי ביטוי גם מדמם וגם חיובי. יש לעם ישראל תפקיד בינלאומי גלובאלי להביא שלום ובשורה".

בהקשר זה מזכיר הרב פוירשטיין את העובדות ההיסטוריות הקובעות כי מהיהדות צמחו גם הנצרות וגם האיסלאם, הדתות המונותיאיסטיות, "ישו היה יהודי, מוחמד שאב מתוך היהדות. זו בהחלט התפיסה", אומר הרב פוירשטין ומזכיר כי גם בפועל תפיסת השליחות הזו באה לידי ביטוי בכל רעידת אדמה המתחוללת בכל מקום בעולם ומיד בית חולים השדה הראשון שמוקם הוא ישראלי, "זה אנחנו".