הרב יוסף צבי רימון
הרב יוסף צבי רימוןצילום: אלירן אהרון

להיות מובטל זו מציאות קשה במשך כל השנה ועל אחת כמה וכמה לקראת ובתוך תקופת החגים.

על המציאות הכמעט בלתי אפשרית הזו ודרכי ההתמודדות אתה שוחחנו עם הרב יוסף צבי רימון, מנהל ארגון 'תעסוקטיף' שאמנם החל את דרכו במציאת פתרונות תעסוקה לעקורי ומגורשי גוש קטיף, אבל התרחב לאפיקים נוספים של עזרה וסיוע בכל רחבי הארץ.

הרב רימון פותח ומספר על המציאות הקשה אותה חווים מובטלים שעבורם החגים שבדרך כלל מביאים שמחה לבתים מניבים אצלם לחץ כלכלי שלעיתים מסתיים בקריסתה של משפחה.

"הדברים מאוד מורכבים. אדם מובטל תמיד קשה לו. כשהוא מובטל, ויש לנו מובטלים מסיבות שונות, הבעיה היא כל השנה, בעיה כספית ותדמיתית, וגם כשמנסים לבנות משהו ולייצר חריגה סבירה במהלך השנה, כשמגיעים החגים הקפיצה היא עצומה ויכולה למוטט אדם שאולי יכול היה להחזיק ראש מעל המים בדוחק למרות האבטלה, ופתאום מגיעים החגים ואיתם קושי עצום. יש אנשים שנופלים בזמן הזה".

הרב רימון מספר על הורים שבמשך כל השנה ממעטים להזמין את קרוביהם ילדיהם ונכדיהם, אך בחגים אינם יכולים לנהוג כך, ומציאות בה מי שבמשך השנה כולה יכול היה לקנות בהקפה ופתאום לקראת החגים נאמר לו שלא יוכל לקנות כך יותר. "אלו סיפורים שמגיעים אלינו כל הזמן. החגים זו תקופה שמעוררת שמחה מצד אחד אבל אצל אנשים שקשה להם זו תקופה מאוד מורכבת".

מול הסיפורים הקשים הללו עומדים אנשי ארגונו של הרב רימון ומסייעים במספר דרכים, והרב המספר על כך מקפיד להדגיש כי העזרה שעם ישראל עוזר לנזקקים בתקופת החגים נעשית באינספור דרכים "לא רק אנחנו. כל מקום וכל קהילה עוזרת ומנסה לעזור", אך באשר לסיוע שמעניק ארגונו שלו הוא מספר: "אנחנו מנסים לעזור לאנשים שמוכנים לעבור תהליך. אנחנו עוזרים לאנשים שלא רק מחפשים עבודה אלא שמשהו תוקע אותם, לעזור להם לעבור תהליך ו-85 אחוזים שעברו את התהליך מוצאים עבודה אחר כך".

באשר לסוג התהליך והיכולת להתגבר על מכשולים ומהמורות שניצבות בפני אדם, אומר הרב רימון כי לו היה נשאל שאלה מעין זו לפני עשור היה חושב שאכן אין די עבודות בשוק, אך "היום אני יודע שהשוק רווי בעבודות. אמנם לא הכול מותאם בצורה ראשונית, אבל הרבה פעמים אדם צריך לעבור תהליך כדי לגלות למה הוא באמת מתאים, לדעת איך להציג את עצמו כדי שאנשים ידעו שיש לו את הכוחות והוא מסוגל, לפעמים הוא צריך לרכוש את הכלים שהיו חסרים לו כדי להתגבר על מחסומים, ולפעמים הוא צריך לשנות תחום ומקצוע.

"לפעמים שינויים קטנים מאפשרים למצוא מסלול אחר ולפעמים אחר כך הוא יאמר שבעבודה החדשה טוב לו יותר מאשר זו שחשב עליה, ולעיתים זו עבודה זמנית בדרך לעבודה אחרת".

"כשאדם תקוע משהו חוסם אותו ולפעמים המהלך הזה של עשר פגישות נותן לו כוחות ועוזר לו לברר את היכולות שלו, וברוך ה' הדברים עובדים".

מוסיף הרב רימון ומספר על מיזם חסד נוסף 'תעסוחיל' המתמקד בעזרה לחיילים בנים למשפחות נזקקות, "אנחנו מלווים ועוזרים להם בתוך השירות הצבאי, במציאת עבודה לחופשות, ומצד שני אנחנו יודעים שכאשר הוא בצבא ולא יכול לפרנס את המשפחה שלו כמו שאחרים עושים כי הוא בצבא, אז אנחנו שולחים חבילות לפני החגים, ולא כקבצנים אלא כתודה מכובדת על כך שהבן משרת בצבא. בדרכים כאלה אנחנו מנסים לעזור גם כעזרה וגם כערך מוסף".

על דרכי המימון של מיזמים אלו ואחרים מציין הרב רימון כי לאחר שבמשך מספר שנים סייעה המדינה ל'תעסוקטיף' כיום המיזמים בנויים אך ורק על תרומות המגיעות גם מתרומות קטנות המצטרפות זו לזו. "לפעמים אני שואל את עצמי למה הקב"ה לא מזמן את התורם שיבוא וייתן את כל הכסף. התשובה היא שגם כשעושים חסד צריך תפילה".