40 שנה לשלד"ג - מייסדי היחידה מספרים על ההקמה

במלאת ארבעים שנה להקמת יחידת הקומנדו "שלדג" בחיל האוויר, מפרסם צה"ל סרטונים חדשים ובהם הצצה נדירה לפעולות היחידה.

"שלדג" הוקמה בשנת 1974 בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים על מנת לספק לחיל האוויר יכולת עצמאית בנושא קומנדו ומודיעין. מייסד היחידה ומפקדה הראשון היה אל"ם מוקי בצר, יוצא סיירת צנחנים ומ"פ מילואים בסיירת מטכ"ל, שנעזר רבות בדודיק רוטנברג, איש הצנחנים ומגיבורי הקרב על גבעת התחמושת, וביפתח ספקטור, ראש מחלקת מבצעים בחיל האוויר.

קצין בכיר בחיל האוויר מסביר כי היחידה פועלת כל העת, במלחמות, במבצעים ובשגרה. "'שלדג' יוצאת למבצעים מיוחדים ופועלת בעומק השטח הקרקעי ובמרחבי לחימה נוספים מגדר המערכת ועד עומק שטח האויב".

"אחד האתגרים הקשים עבור חיל האוויר הוא אתגר טילי קרקע", אומר הקצין הבכיר. "זו התמודדות שמתחילה כבר במלחמת המפרץ עם השיגורים של הסקאדים לשטח ישראל. האתגר המרכזי הוא הטיל הנייד. מה שאנחנו עושים הוא פשוט לבנות יחידת ציידי טילי קרקע-קרקע באזורי לחימה ועויינות לישראל, שטח המרוחק לעיתים אלפי קילומטרים שיש למקד אותו ולנתח מודיעינית את הצורך המבצעי, ולפעול בצורה יעילה תוך בניית יכולת מבצעית משולבת אוויר-קרקע, שבאותם ימים נבנית עם יכולת שלמה שמוכנה לצאת למערב עיראק.

יחידת שלד"ג בעומק לבנון

"הצורך בשימוש ביחידה בנושא זה הוא הכרחי, כי למטוס לוקח שעה וחצי לתקוף לאחר זיהוי המטרה – וזה לא רלוונטי בעולם של מטרות נעות". במלחמת לבנון השנייה ביצעו הלוחמים עשרות מבצעים בעומק החזית ובעומק לבנון – מבצעי איסוף מודיעין וצייד של חוליות ומשגרים, מבצעי גירוי והשמדה ומבצעים התקפיים.

לדברי הקצין הבכיר, "כשהתמרון הקרקעי החל, עסקו לוחמי היחידה במבצעי איסוף ותקיפה שסייעו לכוחות המתמרנים והיו ביחד עם היחידות השונות".

40 שנה לשלד"ג - כך תפקדה היחידה במלחמת המפרץ

מעבר למבצעיים ייעודיים, פעולות היחידה הן חלק מהמאמץ להילחם בטרור הפלסטיני. "היחידה פועלת בכל הגזרות שצה"ל פועל בהן. אחד היתרונות של היחידה הוא שיחסית ליחידות דומות בשאר העולם, היא יודעת לפעול בזמנים קצרים.

"יש מבצעים מיוחדים שהיחידה הוציאה לפועל תוך ימים, אבל בדרך כלל זמן ההכנה הרבה יותר ארוך". הקצין מוסיף כי ''צריך להכין את התשתית למלחמה ולמבצע הבא, ולצמצם את ההתעצמות של הצד השני, ואת זה אנחנו עושים בשגרה".