הלווית הנשיא פרס
הלווית הנשיא פרסצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) שיגר היום (רביעי) מכתב זועם ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במחאה על ביזוי חברי הכנסת במהלך הלוויתו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ז''ל.

''בכל מה שקשור לכבוד הכנסת וכבודם של חברי הכנסת, הוכיח מסע ההלוויה הממלכתי, כי תחת הנהגתך, מעמדם של חברי הכנסת מעולם לא היה בשפל כזה", תוקף חזן. ''זילות שנראתה מבעד למסכי הטלוויזיה בכל העולם, אבל הורגשה הרבה יותר בקרב כל מי שנכח בטקס בהר המנוחות'' (הטעות במקור).

ח"כ חזן טוען כי אדלשטיין היה צריך לגנות את חברי הכנסת הערבים שהחרימו את ההלוויה של פרס. ''היעדרותם מאירוע לאומי והיסטורי כזה הייתה תעודת עניות לכנסת ובעיקר לך כיו"ר הכנסת האחראי עליהם. לא עשית מאום כדי לתקן זאת ולקרוא להם לסדר ולהפעיל את סמכותך והשפעתך.

''גם אם לא יכולת 'להכריח' אותם להגיע להלוויה, הייתי מצפה לפחות שתזמן אותם ללשכתך ותפעיל עליהם השפעתך", כותב חזן.

לדבריו, היחיד מבין המנהיגים שנאמו בטקס ההלוויה והזכירו את חברי הכנסת, היה נשיא ארה"ב ברק אובמה, שבפתח דבריו ציין את רשימת המכובדים והזכיר את חברי הכנסת. ''דווקא אתה יו"ר הכנסת שנבחרת על ידינו לכהן בתפקידך הרם, בחרת להתעלם מנוכחותנו וכמוך גם קודמך בתפקיד, נשיא המדינה ראובן ריבלין, וראש הממשלה בנימין נתניהו. כולם חוץ מנשיא ארה"ב. כמה עצוב''.

ח"כ חזן גם ביקש להלין על הדרת יו"ר האופוזיציה הרצוג מרשימת הנואמים. ''אמנם מי שאחראים בפועל על שיבוץ הנואמים בטקסים ממלכתיים הם מרכז ההסברה ויו"ר הוועדה לטקסים וסמלים, אך גם כאן, היה עליך להשמיע את קולך ולדאוג לייצוג הולם גם לאופוזיציה, בטקס שאיחד את העם ולו לשעה קלה''.

חזן מציג נקודה נוספת בה לטענתו אדלשטיין נכשל. ''בתור היו"ר של כנסת ישראל היה עליך לדאוג שחברי הכנסת ישבו במקום מכובד וראוי לנציגי העם. זה לא קרה. רוב חבריי לכנסת נדחקו לשורות האחרונות, בעוד שלפניהם יושבים מוזמנים שונים מצוות הלשכה שלך, מנכ"ל הכנסת, צוותי העוזרים, מקורבים שונים, אנשי עסקים נכבדים ועוד''.

עוד סיפר חזן כי בטקס הצבת ארונו של הנשיא התשיעי במשכן הכנסת, משכנם וביתם של חברי הכנסת, נפגע כבודם של חברי הכנסת שלא הורשו לצאת לרחבה במהלך הטקס הרשמי. "גם העובדה שחברי הכנסת נכנסו לטקס הלוויה לא מכניסת האח"מים מעידה על זילות וזלזול בחברי הבית, שאתה עומד בראשו".

"אני מניח שהדברים אותם אני מעלה על הכתב אינם נעימים לאוזניך, ובוודאי במקום להסיק מסקנות מהביקורת הבונה תמצא את הדרך להטיל רפש בשליח שמאיר את עיניך. אדגיש ואומר כי מתחילת פעילותי בכנסת ישראל, אני שם דגש על מתן כבוד למדינת ישראל, מוסדותיה, סמליה ודגלה. זאת לאור הזילות והפיחות הזוחל בכבוד שיש לגורמים מסוימים למדינתנו".

חזן מאשים כי תחת הנהגת אדלשטיין ''נפגע משמעותית מעמדם של חברי הכנסת, כבוד הכנסת תוך זילות מתמשכת וגוברת. לא יעזרו מיליוני השקלים שאתה שופך על קמפיינים פרסומיים ותקשורתיים על מעמד הכנסת וחשיבות בית המחוקקים של ישראל, כשאתה זה שבפועל פוגע ומוביל את הזילות מכבודם ומעמדם של חברי הכנסת.

''הכיצד אתה מצפה שהציבור יכבד את בית המחוקקים ונבחריו בראשו אתה עומד, כשאתה הראשון שתפקידו להקפיד ולשמור על כך ובפועל אתה עושה בדיוק הפוך, אם בפועל אתה נותן יד לפגיעה מתמשכת בכבודנו?".

בסיום מכתבו חזן דורש התנצלות מיו"ר הכנסת. ''אודה לתשובתך העניינית ולהתנצלותך בגין ההדרה והפגיעה שגרמת לחברי בית המחוקקים''.