אוהדי בית"ר (ארכיון). גם הם לא היו עומדים לדין?
אוהדי בית"ר (ארכיון). גם הם לא היו עומדים לדין?צילום: פלאש 90

"זו לא הייתה החלטה קלה", כך אמר הערב (רביעי) עו"ד של ההתאחדות לכדורגל, ניר רשף, בעקבות החלטתו שלא להעמיד לדין את אחי נצרת, הקבוצה הערבית מהליגה הלאומית בכדורגל על ביזוי דקת הדומיה לזכרו של הנשיא התשיעי לשעבר שמעון פרס ז"ל.

כזכור, במהלך משחק הדרבי בליגה הלאומית בכדורגל בין אחי נצרת להפועל נצרת עילית, ביזו כ-200 אוהדי אחי, הקבוצה הערבית של נצרת את דקת הדומיה לזכרו של פרס כששרקו שריקות בוז רמות שנשמעו היטב באצטדיון עילוט שבעיר.

שריקות אוהדי הקבוצה הערבית צוינו גם בדו"ח השיפוט ונראה היה כי הקבוצה תעמוד לדין משמעתי בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל, אך תובע ההתאחדות עו"ד רשף חשב אחרת.

החלטתו של התובע עו"ד רשף גררה הדים רבים כשנראה היה כי החלטתו הייתה אחרת באם היה מדובר באוהדי בית"ר ירושלים או כל קבוצה יהודית אחרת. "הכי פשוט היה לי להפיל את התיק על בית הדין של ההתאחדות ולתת לדיינים לשבור את הראש", אמר בראיון הערב עו"ד רשף.

לדבריו, "חשבתי הרבה על הנושא ולשמחתי גם היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל עורך הדין אפרים ברק הסכים איתי שיש כאן מקרה שאינו חורג מגבולות חופש הביטוי. אחרי שקראתי את דו"ח השופט ואחרי ששמעתי שנציגי נצרת גינו את ההתנהגות של האוהדים, החלטתי שאין מקום להעמיד לדין".

בראיון טען רשף כי בכל הקשור לשריקות בוז או קללות כאלה ואחרות אין בידיו אפשרות להעמיד לדין, זאת מאחר שאין לו סעיף בתקנון ההתאחדות לכדורגל המורה לו לעשות זאת.

מנגד, מקרה עבר בו אוהדי בית"ר שרקו בוז בדקת דומיה לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, הסתיים בעונש על תנאי לקבוצה הירושלמית. על כך אמר רשף כי "ההתנהלות המופתית של הנהלת מכבי אחי נצרת ושחקני הקבוצה היא שגרמה שלא להעמיד את הקבוצה לדין. גם אם אוהדי בית"ר ירושלים היו קוראים בוז לא הייתי מעמיד לדין. אני חושב שהמקרה הזה הוא במסגרת חופש הביטוי. במסגרת המשפטית לא היה מקום להעמיד לדין לדעתי".

על הטענה בדבר העובדה כי כעת קבוצות רבות ישתמשו בחוק חופש הביטוי בכדי להימנע מהעמדה לדין אמר רשף כי הדברים הם הפוכים. "אם הייתי מעמיד לדין, הייתי נותן פתח לחוגים מסויימים בקהלים להביא למצב בו הנהלות יועמדו לדין בגין התנהגות בלתי הולמת שמטרתה לפגוע בקבוצה עצמה".

"שאף אחד לא יסיק שנהייתי רך כי זה לא הסיפור ואין גם להשוות בין המקרה הזה למקרה של גזענות מצד קהל כי זה לא אותו הדבר".