דובר מחלקת המדינה
דובר מחלקת המדינהצילום: מח' המדינה, ארה"ב

הממשל האמריקני מודה כי לגינויים שלו נגד הבנייה ביו"ש, אין השפעה ממשית על פעילותה של ישראל בשטח.

דובר מחלקת המדינה, מארק טונר, נשאל לפנות בוקר (חמישי) על ידי עיתונאים בנושא וענה "אני שומע את הטענה שלהערות שלנו אין השפעה. אנחנו עדיין מאמינים שחשוב להבהיר כיצד אנו רואים את המצב בשטח ואת ההשפעות של סוג הפעילות הזה לעתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית באיזור".

העיתונאים המשיכו להקשות עליו וטונר הסביר, "חשוב שנמשיך להעביר לישראל את דעתנו במיוחד כשאנחנו מזהים פעולות שמנוגדות לאינטרסים של ישראל. אני לא יכול להגיד אם ההתנהגות שלהם תשתנה בעקבות זאת, ואיך היא תשתנה אם בכלל".

"לא היינו מעירים סתם. יש לנו תקווה שהדברים יחלחלו וישראל תפעל בצמוד לאינטרסים ארוכי הטווח שלה והם לייצר תשתית לחידוש המגעים המדיניים", הוסיף טונר.

הוא נשאל גם לגבי אזכור הסיוע הבטחוני בצמוד לגינוי לבנייה ביהודה ושומרון. "אני חושב שאין ספק ויש עיקרון יסודי של מחוייבות אמריקנית לבטחונה של ישראל. אנחנו רק סיכמנו את המצב בתקופה האחרונה - וגם הסיוע היה חלק מזה.

'אם אתה יודע שלהערה הזו אין השפעה על ישראל, באזכור של הסכם הסיוע או של הלווית הנשיא פרס - סתם התכוונתם לגרום להם להרגיש רע?', נשאל טונר בעקבות תגובתו.

הוא השיב, "אנחנו לא הולכים לעשות דבר. אנחנו רק הבהרנו שמטריד אותנו שישראל נוהגת בצורה המנוגדת לאינטרסים הביטחוניים שלה".