אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) הגישה תביעה אזרחית בגובה של כ-10 מליון ש''ח בשל הונאת משרד הביטחון, במסגרתה הוגשו דיווחים כוזבים בגין ליווי של שני נכי צה"ל, בעוד שלמעשה, את הליווי ביצעו עובדים זרים שהועסקו על ידי אותם מלווים שהגישו דיווחים פיקטיביים.

התביעה הוגשה בתיאום עם פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) שהגישה כתב אישום בפרשה הנדונה.

ד"ל, נכה צה"ל המשותק בארבעת גפיו, זכאי לסיוע של משרד הביטחון המעניק לו בין היתר זכאות לליווי 24 שעות ביממה, שאפשר שיתחלק בין מלווים שונים.

שמואל ונעה אבלס מתגוררים יחד עם בני משפחתם בביתו של ד"ל בקומה שהוקצתה להם על ידו. משנת 1984 ועד ליוני 2016, אבלס הציג עצמו כמלווה של ד"ל במשרה מלאה וקיבל שכר מלא אף שבפועל עבד כמלווה של ד"ל שעות בודדות בחודש.

בנוסף, אבלס דאג שישולם שכר מלא עבור מלווים ישראליים פיקטיביים נוספים לד"ל, שכר שאותו דאג לקבל בעצמו באמצעות פעולות מרמה שונות. בפועל, מטופל ד"ל במשך שנים רבות, על ידי עובד זר ששהה עמו והתגורר בביתו.

פרשת ההונאה מתייחסת אף לדיווחים פיקטיביים בליווי של ד"ל ע"י שגית קלפהולץ, אשתו של י"ק, נכה צה"ל בעצמו וחבר של א"ל. משנת 2002 עבדה שגית קלפהולץ כמלווה של בעלה חלק משעות היממה, בעוד שלגבי יתר שעות היממה, דווח כי היא מלווה כביכול את ד"ל, כאשר בפועל מעולם לא ליוותה אותו.

במקביל, אשתו של שמואל אבלס, נעה אבלס הנתבעת אף היא, נרשמה כמלווה את י"ק, על אף שלא ליוותה אותו מעולם.

במסגרת מצג השווא, אבלס ערך בפועל את דו"חות דיווחי השעות הכוזבים של המלווים הישראליים הפיקטיביים, על מנת להציג מצג שווא מתקבל על הדעת שבו אין חפיפה בין שעות הליווי ולא נוצר עודף שעות ליווי מעבר למכסה המוקצה.

במסגרת מצגי השווא, אף החזיק שמואל אבלס בביתו תעודות מחלה וחותמות מזויפות של רופאים וזייף באמצעותם אישורי מחלה שתמורתם הוא אף קיבל במרמה ימי מחלה.

כתב התביעה מייחס לנתבעים את העוולות האזרחיות תרמית, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ועשיית עושר ולא במשפט.

בכתב התביעה נאמר כי "המדינה תטען כי הנתבעים הציגו מצגי שווא ולפיהם הם עובדים כמלווים של א"ל ו/או י"ק, בעוד שבפועל טיפלו בהם, כמעט באופן בלעדי, עובדים זרים. הנתבעים עשו כן על מנת לקבל במרמה בנסיבות מחמירות כספים ממשרד הביטחון בסכום כולל של כ- 9,989,588 ₪ תוך זיוף ושימוש במסמכים מזויפים ודיווח דיווחים כוזבים.

"במעשים המתוארים לעיל, הנתבעים הונו ורימו את התובעת בכך שקיבלו כספים במרמה, שברובם התקבלו בסופו של דבר אצל אבלס, הכל שלא כדין ושלא למטרה לשמם נועדו. הנתבעים בהובלתו של אבלס, ניצלו את העובדה שהמדינה מעניקה לנכי צה"ל המשותקים בארבע גפיים, כמו א"ל וי"ק, מערך ליווי נרחב ומקיף הנועד לספק לנכה את מלוא צרכיו, והכל תוך השקעת משאבים כספיים ניכרים. הנתבעים נטלו משאבים אלה ועשו בהם כבשלהם, בזמן שאת א"ל מלווה בפועל כמעט באופן מלא העובד הזר".