מנציחים את המנהיג הצנוע
מנציחים את המנהיג הצנועצילום: יוסי סוויד, מרכז מורשת בגין

אם במקרה, תוך כדי שיטוט בעיר הגדולה תל אביב, הבחנתם בקצין בריטי חבוש קסדה שטוחה שמספר בלהט ובמבטא כבד על ניסיון ההתנקשות שממנו נחלץ, או בצעיר נלהב שמבקש לגייס אתכם לשורות המחתרת, אז נא לא להיכנס לפאניקה.

המנדט הבריטי לא חזר לארץ וסיפורי המרדפים ותליית הכרוזים הם לא ממש מכאן ומעכשיו.

מיזם חדש מבקש לחבר את בני הנוער לסיפור חייו של אחד המנהיגים הצנועים והבלתי מסופרים ביותר של מדינת ישראל, ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר ז"ל. במיזם משתתפים תלמידי כיתות ז'‑ח' מרחבי הארץ בסיור רגלי של שלוש שעות ברחובותיה של תל אביב, בין תחנות מרכזיות בחייו המרתקים של מי שהיה למפקד המבצעי של מחתרת הלח"י, הפך לאחד מבכירי המוסד ולימים לראש הממשלה השביעי של ישראל.

הסיורים הם חלק ממגוון פעילויות שמקיים מרכז מורשת בגין לציון 100 שנה להולדתו של שמיר. ראש המרכז, הרצל (הרצי) מקוב, ששימש כראש לשכתו של שמיר בעת כהונתו כראש ממשלה, רואה כיעד את הטמעת סיפורו ההיסטורי של שמיר בקרב צעירי הארץ, ולא רק הם. "הרעיון עלה בדיון משותף לנו, למועצה להנצחת נשיאים וראשי ממשלות במשרד ראש הממשלה ולשני בניו של שמיר. שמיר היה מהמנהיגים הפחות מיוחצנים בתולדותינו, ונדמה שאם היה מדובר באדם אחר היו הוא או אחרים מטעמו דואגים להקים בכל תחנה מתחנות חייו מבנה שינציח את מורשתו. אבל המציאות היא שיש מי שבונה טירות דווקא במקומות שלא ראוי היה לזכור ולהנציח", הוא רומז למרכזי שלום כאלה ואחרים.

על תחנות הסיור מספר מקוב: "מתחילים במוזיאון הלח"י, המקום שבו נרצח יאיר שטרן. הרצח הזה הוא שהפך את שמיר למפקד המבצעי של הלח"י יחד עם נתן ילין מור וישראל אלדד. רצח יאיר היה בשביל שמיר צוואה אישית להמשך הדרך. הוא היה אז עצור במזרע לאחר שזוהה על ידי קצין בריטי במהלך נסיעה מבני ברק לתל אביב. לתא הכלא הועבר לו מכתב מיאיר שבו הוא כותב לו 'מה אתם עושים בכלא? אנחנו צריכים אתכם בחוץ'. שמיר ראה בכך צוואה לפעול לשיקום הארגון ולהרמת רוחם של האנשים שהיו שפופים בעקבות הרצח".

"ברחוב הרצל אנחנו עוסקים במשימת תליית הכרוזים, ליד רחוב שחר 8 מספרים על ניסיון ההתנקשות בקצין בריטי, וברחוב אחד העם 24 אנחנו עוצרים בדירת המסתור ששימשה את שמיר במשך כ‑14 חודשים". הסיור נחתם מול בית העצמאות בשדרות רוטשילד. שם, עם הכרזת העצמאות, מסתיים פרק המחתרת ומתחיל הפרק החשאי של ימי שמיר במוסד ובהמשך, כאמור, תקופת כהונתו כשר וכראש ממשלה.

מובילי מיזם הסיורים נערכים להרחיב את שורותיו. בחג החנוכה הקרוב יוכל גם הציבור הרחב לקחת חלק בצעידה לאורך תחנותיו התל-אביביות של שמיר.