שר שלום ג'רבי
שר שלום ג'רביצילום: אלירן אהרון

התנועה למשילות ודמוקרטיה שיגרה היום (ראשון) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, שבו מסבירים אנשי התנועה מדוע אין צורך לשנות את החוק הקיים כדי לשלול מארגון השמאל הקיצוני "בצלם" את תקני השירות הלאומי שלהם הוא זכאי.

כזכור, נתניהו הצהיר שיפעל לשנות בהקדם את החוק על רקע השתתפות מנכ''ל ''בצלם'' בדיון נגד ישראל שיזמו הפלסטינים באו''ם. נציין כי מבדיקת ערוץ 7 עולה שתקני השירות הלאומי ב''בצלם'' כלל לא מאוישים.

''החוק הקיים מאפשר ליטול את תקני השירות הלאומי מהארגון ואין כל צורך בחקיקה חדשה ופרסונאלית", כתבו אנשי התנועה למשילות ודמוקרטיה.

במכתבם לראש הממשלה מוזכרת חוות דעתה של המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר שהוגשה לפני כשנתיים וקבעה כי שלילת תקני השירות מהווה בעיה משפטית. בתגובה לכך, כתבו בתנועה למשילות כי "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, התערבה בעניין בחוסר סמכות ובניגוד לחוק, ומנעה ממנהל השירות הלאומי ומהשר לפעול בהתאם לסמכותם".

עוד נכתב כי "מקריאת חוות דעתה של עו"ד זילבר נראה דווקא כי אין כל מניעה חוקית לצעד זה, ופרשנותה היא העומדת בסתירה למבחן הסבירות".

בפניה לנתניהו מוסבר כי אין בצעד כזה פגיעה חוקתית בזכויות "משום שחוק יסוד כבוד האדם וחירותו אינו כופה על המדינה להעניק כלים ותקציבים לארגונים או לפרטים, וכמובן שלא יוטלו מגבלות על חופש הביטוי או הפעולה שלהם בעקבות כך".

בתנועה למשילות אומרים גם כי החוק הקיים אינו מחייב לתת תקן של שירות לאומי לארגון זה או אחר. לשר הממונה יש את הסמכות לקבוע הוראות כוללות בעניין ולראש מנהלת השירות הלאומי יש את שיקול הדעת לפעול כראות עיניו.

''משאבי הזמן של ממשלת ישראל וכנסת ישראל הינם משאבים מוגבלים, ולא ייתכן שכל פעם שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה זורקת אבן לבור, בחוסר סמכות, בחוסר עקביות, ותוך שקילת שיקולים פוליטיים זרים, ייאלצו כל החכמים להשקיע את זמנם ומרצם כדי להוציא אותה", מוסיפים בתנועה.

בסיום המכתב מדגיש מנהל הפעילות בתנועה למשילות, יהודה עמרני, כי אם יש ליזום חקיקה חדשה, הרי שמדובר בחוק אשר יסדיר אחת ולתמיד את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ''ובין היתר ימנעו מעורבות לא עניינית של הייעוץ המשפטי בענייני מדיניות".