סוכה
סוכהאילוסטרציה: פלאש 90

הושענא | אביתר בנאי | חדשיר

כשאני שומע את אביתר אני שומע את קול המוסר, את צליל הטוהר, את נגינת הצדק והחסד. את שירת החמלה והאהבה.

"בתור חוזר בתשובה אני עומד בין החילוני לדתי", כותב אביתר בטקסט הנלווה אל השיר החדש, "אני שומע אותם צורחים אחד על השני בשתי שפות שונות. זה מתסכל. כי באמת, לכל אחד יש בדיוק את מה שהשני צריך. אני לא מתכוון לאיזה עולם אוטופי, דמיוני, בלי בירור ומחלוקת. אלא עולם שיכול להחזיק קטבים, להכיל ניגודים. כמו בזוגיות, כמו באהבה. איזה רפואה זו תהיה לכולנו".

טקסט פיוטי ה'הושענות' אף פעם לא זוכה להתייחסות עמוקה במהלך אמירתו, אם משום שהוא נאמר תוך הנדוס הלולב, ההדסים, הערבות, האתרוג והסידור (ויש לנו רק שתי ידיים, כן?) ואם כיוון שהוא נאמר בדרך כלל במהירות על מנת שיידחס כולו לסיבוב אחד סביב התיבה, יחד עם עוד מאה מתפללים שדוחפים ולוחצים. ועוד לא דיברנו על ההושענות שאחרי לילה ללא שינה ב'הושענא רבה'.

לכן צריך את אביתר, שישב בנחת, יפענח את סוד ההושענות ויתרגם אותו לפסקול מוזיקלי מגן הצלילים הפורח ומשובב הנפש שלו.

והשנה, כשמרפק יידחף אלינו מכאן, נעל תדרוך עלינו משם והאתרוג יאיים ליפול כשנרצה להפוך דף בסידור, היזכרו בחדשיר של אביתר ותראו ישועות.

סוכה ולולב | יוחאי בן אב"י ורפאל ממן | חדשיר

פעם כיניתי את יוחאי בן אב"י, על גבי פלטפורמה זו, בכינוי "אמן הפשטות".

אז הנה, בליווי מחיאות כפיים, קצב מזרחי, עיבוד קליל, פייטן-חבר ולחן קליט ומשכנע, לוקח בן אב"י את הפיוט העתיק לחג הסוכות והופך אותו לרלבנטי לימינו, עם הח', הע' וכל החבר'ה.

עשו הרבה כפיים ללהיט הסוכתי החדש (כמעט):

שלומית בונה סוכה | דודו זכאי | נוסטלגיה

דודו זכאי היה הצבר האולטימטיבי של שנות השבעים. הוא היה 'סלב-על' והופיע מעל כל במה אפשרית, לצד חברותו בקיבוץ 'עין השופט'. הוא נולד בשנת הקמת המדינה ועם השנים צבר מוניטין של הזמר הישראלי המהווה מודל חיקוי לישראלים כולם. איכשהו, שני עשורים לאחר מכן זכאי הפך לאלמוני והפרויקטים המוזיקליים שהוציא לא זכו להצלחה.

כמו דודו, גם השיר 'שלומית בונה סוכה' של נעמי שמר זכה לפופולאריות רבה באותן השנים אך בניגוד לדודו, גם כיום (ואולי בזכות הגננות המסורות) השיר מככב בראש מצעד פזמוני חג הסוכות. לצד מסרים של שלום, קבלת השונה ואחדות (יבואו השכנים, כולם בהמונים), 'סוכת הפלאים' של שלומית תזכה גם ב-2016 בתואר 'סוכת השנה'.

חג שמח!