כרמל שאמה הכהן בסוכה עם שגריר מקסיקו שהודח היום
כרמל שאמה הכהן בסוכה עם שגריר מקסיקו שהודח היוםצילום: יח"צ

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, מצהיר כי ישראל השיגה היום (שלישי) הישגים דיפלומטיים משמעותיים.

זאת, חרף העובדה שהארגון אשרר את ההחלטה המנתקת את הזיקה של היהדות ומדינת ישראל לבין הר הבית והכותל המערבי.

"היום הוא יום שמח לדיפלומטיה הישראלית. שני אגוזים קשים במרכז ובדרום אמריקה - מקסיקו וברזיל - שתי מדינות שהיו נאמנות כמעט בצורה עיוורת לרעיון הפלסטיני נגד ישראל באונסק"ו פוצחו. אחת, נטשה היום באופן ברור וגלוי את הגוש עם הודעה רשמית וברזיל שולחת איתות ברור וחד לאוזניים הפלסטיניות והערביות - 'אנחנו יותר לא בכיס שלכם'", מסביר שאמה הכהן בראיון לערוץ 7.

מדובר בהישגים אבל לא בניצחון מוחלט.

"ניצחון ישראלי שכוונתו להשיג רוב ולמנוע החלטה אנטי ערבי-פלסטיני הוא אפילו לא בבנק המטרות שלנו נכון לרגע זה. התחלנו לפני שנתיים תהליך שבו קבענו בכל הצבעה מטרה: לגרד ולכרסם מהרוב האוטומטי שמוענק פעם אחר פעם לפלסטינים ולמדינות ערב.

"בכל פעם אנחנו מסמנים מדינות אחרות. בעצם נותרו בגוש שמצביע עם מדינות ערב, מעבר למדינות שאין מה לנסות איתן, רק רוסיה, סין וויאטנם. אני מעריך שלפחות את אחת מהן נעביר בסיבוב הבא לצד שלנו וזו תהיה רוסיה, אבל זו תהיה בעיקר משימה של ראש הממשלה ואנחנו נסייע בכל מה שקשור בזה".

מה בעצם השתנה? מדוע יש זליגה של תמיכה לכיוונה של ישראל?

"כל מה שקרה בסיבוב הזה של הוועד המנהל - כלומר התדרדרות התמיכה בפלסטינים, הדינמיקה עם מקסיקו וברזיל, ההחלפה הכוחנית של היו"ר הגרמני שבעצם הודח בפועל מלנהל את העניין הקשור בישראל - כל אלה ממאיסים את כל התהליך וכולם יוצאים מזה בתחושה של מיאוס - וזה משחק היטב לידי האג'נדה הישראלית".

"הבנו שהטיעונים העובדתיים והאמת - לא גורמים למדינות להתבלבל אל מול האג'נדה שלהם שהיא הצבעה אוטומטית עם הערבים כשדמה של ישראל ודמה של ירושלים מופקרים. ברגע שהויכוח הפך להיות על הזיקה של הר הבית והכותל ליהודים - ראינו איך לאט לאט החומה הזו של הרוב האוטומטי מתפוררת. אפילו המשלחת הקובנית התעניינה דרך גורם שלישי ואמרה שהיא לא שקטה עם המצב שנוצר", הוא מוסיף.

לדברי שאמה הכהן, "הנושא הפך להיות האם גוף בינלאומי מכובד שמייצג את כל מדינות העולם, שדוגל בשימור ההיסטוריה ומאבק בהכחשת השואה - נותן יד להכחשת קשר שאין דומה לו ואין עמוק כמוהו. בכל מקום אנחנו מזכירים את ירושלים. אנחנו באמת מכבדים את האיסלאם בהקשר של הר הבית ומי שמקופח וזכותו ההיסטורית נפגעת באזורים הללו - זה היהודים - שאסור להם להתפלל בהר תוך פגיעה בחופש הפולחן שלהם".

ואיך מגיבים באונסק"ו לשינוי העמדות הזה?

"בכיר מאוד באונסק"ו אמר בשבוע שעבר, שהמצב שנוצר משנה את כללי המשחק. הוא ציין כי אם הפלסטינים והערבים ימשיכו בקו הזה - לא יישאר ארגון - כי הפוליטיזציה אוכלת אותו. הרי ארה"ב כבר כמה שנים לא מוכנה לשלם את דמי החבר שלה וזה מכניס רעיונות דומים למדינות אחרות. כך הסינים הכו ביפנים בעניינים פוליטיים - והם הודיעו מבחינתם לפני שבוע שהם מפסיקים לשלם. בלי הכסף שלהם, עניין של זמן שיסגרו את הכל".

בסופו של דבר לא מדובר בהחלטה שיש לה משמעות אמיתית.

"שום החלטה של אונסק"ו לא יכולה להטיל סנקציות על ישראל. אבל מדובר בהחלטות שגם מייצרות תודעה וגם מייצרות נרטיב. לא סתם הקהילות היהודיות בכל העולם גועשות. ראינו במקסיקו לאיזה רמות זה הגיע ואנחנו שומעים את זה בכל מקום. אני הייתי כאן בבית כנסת ביום הכיפורים בתפילת נעילה, במקום שלא כולם מזהים אותי. לא דיברו על זה בגללי, אבל זה היה חלק מהשיח".

הקרב על עניין הזיקה של העם היהודי להר הבית ולכותל באונסק"ו עוד רחוק מלהסתיים.

"אנחנו כבר עם הפנים קדימה כי בשבוע הבא יש לנו הצבעה פחות או יותר על אותו עניין רק בגוף אחר, בוועדת המורשת העולמית, המורכבת מ-21 מדינות. בשנה שעברה בכינוס בגרמניה קיבלנו בגוף הזה קולות של 2 מדינות בלבד שהצביעו בעד ישראל והן כבר לא חברות בו. אנחנו מתחילים כעת מאפס. אין שם אף אחד מהידידות שלנו במערב. כבר היום התחלנו בפגישות עם השגרירים הרלוונטיים. המאמץ הוא עילאי ומגויס אליו גם ראש הממשלה".