רפאל מוריס
רפאל מוריסצילום: אלירן אהרון

שופטי בג''ץ דחו את העתירה שהגישו שני פעילי הימין רפאל מוריס ויאיר קהתי מתנועת "חוזרים להר", נגד צווי ההרחקה המנהליים שהוצאו נגדם ומרחיקים אותם מירושלים עד לסיום חג הסוכות.

מוריס וקהתי עתרו באמצעות עורך דינם יצחק בם. בעתירה נכתב "במדינת ישראל יכול המפקד הצבאי להחליט כי אדם פלוני, פעיל פוליטי אשר פעילותו הגם שאינה כוללת שימוש באלימות, אינה נושאת חן בעיני מאן דהו בחלונות הגבוהים, יורחק מירושלים כדי 'למנוע פרובוקציות בתקופת החגים'.

"בישראל של 2016 יכולה פעילות ציבורית בלתי אלימה להוביל להגלייתו של אדם מעיר הבירה אך משום שזו אינה נושאת חן בעייני המפקד הצבאי", נכתב.

כאמור, לאחר שהתקיים דיון בעניינם, בג''ץ דחה את העתירה. השופטים יורם דנציגר, יצחק עמית וצבי זילברטל כתבו בהחלטתם, "עיינו בחומר הסודי שהונח בפנינו, ומצאנו כי יש בסיס לצווים שהוצאו כנגד העותרים.

''טענת העותרים כי יש בהליך של בחינת החומר במעמד צד אחד כדי להעמיד אותם בנחיתות קשה ולפגוע בזכותם להליך הוגן, היא טענה שיש בה ממש אך אופיינית לצווים מנהליים בנושאים ביטחוניים, כמו צווי מעצר והגבלה מנהליים, ובבחינת הכרח בל יגונה", הסבירו שופטי בג"ץ.

לדברי השופטים, "לחובתם של העותרים מספר מעצרים על רקע הפרות סדר והתקהלות אסורה באזור העיר העתיקה''.

הם הזכירו כי רפאל מוריס הורחק מתחומי העיר ירושלים במהלך חג הפסח האחרון אך הפר את הצו ונכנס לעיר ירושלים ובשל כך נעצר. השופטים הביעו תמיהה על כך שלא הוגש כתב אישום נגד מוריס בעקבות הפרת הצו.

גם יאיר קהתי הורחק מתחומי העיר ירושלים במהלך חג הפסח האחרון, והשופטים ציינו בהחלטתם כי "במהלך 2005 הורחק מהעיר העתיקה למשך 45 ימים בעקבות סרטון שהועלה על ידו לרשת ובו הוא קורא קריאות גנאי על הנביא מוחמד כלפי מוסלמים בעת יציאתו מהר הבית".

"אפיזודה זו ממחישה מהי פרובוקציה שיש בה כדי להצדיק הרחקה בתקופה זו", הדגישו השופטים והחליטו כאמור להותיר על כנם את צווי ההרחקה.

עו"ד בם מסר בתגובה כי "למרבה הצער, בית המשפט העליון לא התמודד עם הטענות העקרוניות שהועלו בעתירה ולא נתן מענה לשאלה הכיצד אמצעי הגבלה מנהליים, ללא אישום וללא משפט, ננקטים נגד פעילים פוליטיים בלתי אלימים.

"במהלך הדיון, השופט עמית מחה בתוקף על רמז להשוואה בין בית המשפט העליון לבין בתי המשפט ברוסיה הסובייטית, שגם שם הרחיקו מתנגדי שלטון מעיר הבירה. לצערי, הפסיקה של השופט עמית, מצדיקה לחלוטין את ההשוואה", הוסיף בם.

מוריס וקהתי מסרו בתגובה כי "הצווים שנועדו לגדוע את הפעילות שלנו בכל ענייני הר הבית לא ירתיעו אותנו. אנו נמשיך לפעול למען חזון הציונות ובניין הבית גם אם בג"ץ לא מכבד ומעריך את הפעילות "