אוושויץ
אוושויץצילום: פלאש 90

סערה בצ'כיה. שר התרבות הצ'כי, דניאל הרמן, מאשים את נשיא צ'כיה מילוש זמאן כי החליט שלא להעניק מדליית הוקרה ממלכתית לקרוב משפחתו, ניצול שואה מפורסם בן 88, לאחר ששר התרבות החליט להיפגש עם הדלאי לאמה לפני מספר ימים בניגוד לבקשת הנשיא.

זמאן נחשב לבעל יחסים קרובים עם ממשלת סין, הרואה במנהיג הטיבטי הגולה יריב מושבע. בשנים האחרונות דוחף זמאן לפיתוח היחסים הכלכליים ויחסי המסחר עם סין ולטענת הרמן הודיע לו הנשיא זמאן כי אם אכן ייפגש עם הדלאי לאמה, הוא ייאלץ לבטל את כוונתו להעניק מדליית הוקרה ממלכתית לדודו של הרמן, ניצול השואה היהודי ג'ורג'בריידי בן ה-88.

הרמן אישר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי נשיא צ'כיה זמאן דרש ממנו לבטל את פגישתו עם הדלאי לאמה או שהמדלייה לא תוענק לדודו ניצול השואה הקשיש.סיפורו של בריידי, ניצול אושוויץ שאיבד את כל משפחתו במחנה ההשמדה הגרמני על אדמת פולין, הפך מפורסם לאחר השואה. הוא הקדיש את חייו לפעילות למען זכרון השואה ברחבי העולם, ועל כך אמור היה לקבל את מדליית ההוקרה הממלכתית מנשיא צ'כיה בטקס שאמור היה להתקיים בארמון הנשיאות בפראג.

"דודי, ניצול השואה בן ה-88, הודיע לי כי יצרו איתו קשר ממשרד נשיא צ'כיה מילוש זמאן,והודיעו לו כי המדלייה עבורו כבר מוכנה. כעת נודע לנו על דחייה בהענקת המדלייה והיא לא תוענק לו בשנה הזו" סיפר הרמן בראיון לטלויזיה הממלכתית בצ'כיה. כאשר נשאל האם הוצב לו אולטימטום מנשיא צ'כיה שלא להיפגש עם הדלאי לאמה אחרת תבוטל הכוונה להעניק לדודו ניצול השואה את מדליית ,ההוקרה הממלכתית, ענה הרמן "כן.הנשיא אמר לי ישירות כי אם אפגש עם הדלאי לאמה, דודי ניצול השואה יוצא מרשימת מקבלי מדליות ההוקרה הממלכתיות. זה אכן מה שקרה. השיחה הזו התקיימה בנוכחות עדי ראיה במהלך סעודה וקבלת פנים שנערכה על ידי השגרירות הסלובקית בפראג".

דוברו של זמאן סירב לאשר כי הנשיא הצ'כי אכן החליט שלא להעניק את המדלייה לניצול השואה הקשיש רק בעקבות העובדה כי בן דודו נפגש עם הדלאי לאמה. "הנשיא השלים את הרכבת רשימת המועמדים לאחרונה ולא ידוע לי כי ביצע שינויים ברשימת אנשים שיקבלו את המדלייה" אמר דוברו של הנשיא הצ'כי.