בית הדין הארצי לעבודה
בית הדין הארצי לעבודהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

העולם בו אנחנו חיים היום אינו העולם של פעם, וזה מתבטא באופן מובהק בשוק העבודה.

בעוד שהורינו נשארו באותו מקום העבודה במשך עשרות שנים, מהרגע בו התחילו לעבוד ועד הפרישה – היום המצב שונה בתכלית.

ההזדמנויות שקיימות בזכות האינטרנט מצד אחד, והמיתון הכלכלי המתמשך מצד שני – מביאים את העובדים של היום להחליף מקום עבודה כל שנתיים בממוצע, ובפרט בחברות הייטק.

אנשים מחליפים עבודה מסיבות שונות: רצון להתפתח מקצועית, מציאת עבודה מכניסה יותר, השתלבות בסטארט-אפ מבטיח או הסבה מקצועית.

החלפת עבודה היא צעד לגיטימי ובעל פוטנציאל רב עבור העובד, אך היא כרוכה גם במשימה פחות נעימה: להתפטר. איך מתפטרים כמו שצריך ומה חשוב לדעת לגבי זכאות לפיצויים? לפני שאתם מתחילים לשוטט באתרי השמה למשרות הייטק שונים, לפניכם הטיפים הבאים יעשו לכם סדר בנושא.

1. הודיעו מראש על עזיבתכם

גם אם סבלתם מכל רגע בחברה בה עבדתם, זה לא הוגן ולא מכבד לעזוב את העבודה מהיום למחר – מה גם שברוב החוזים יש סעיף שמפרט כמה זמן מראש עליכם להודיע על עזיבה. לכן, תכננו עם מקום העבודה העתידי את תאריך תחילת העבודה כך שיתאים לזמן בו עליכם להישאר בעבודה הנוכחית אחרי ההודעה על ההתפטרות.

2. הגישו מכתב התפטרות מסודר

יחד עם ההודעה על העזיבה, דאגו למסור לאחראי עליכם מכתב התפטרות מסודר. הודעה בעל פה אינה מספיקה. במכתב ההתפטרות צריכים להופיע הדברים הבאים: תאריך (התאריך מציין את תקופת ההודעה המוקדמת על העזיבה), שם, שם הנמען, הודעה על העזיבה, תאריך העזיבה וחתימה. הכותרת המקובלת למכתב כזה היא "הודעה על מועד סיום עבודה".

3. השאירו רושם חיובי

לעתים כשאנחנו מתעתדים לעזוב עבודה, אנחנו מרשים לעצמנו "לחפף" ולהשאיר דברים לא סגורים. אז כדי להשאיר טעם טוב, ומכיוון שבכל זאת הועסקנו בחברת תקופת-מה, קיבלנו הזדמנויות, ניסיון ויצרנו קשרים – מומלץ לסיים את הדברים יפה. סיימו את כל המטלות שנותרו לכם על הצד הטוב ביותר, הציעו לבצע חפיפה למחליף שלכם ואף סייעו במציאת מחליף. אינכם יכולים לדעת מתי תפגשו שוב את המנהלים שלכם במהלך הקריירה שלכם – ולכן רצוי שיהיה להם זיכרון חיובי מכם.

3. ודאו שאתם מקבלים פיצויי פיטורים

בעוד שבארגונים רבים לא נהוג להעניק לעובד פיצויי פיטורים אלא אם כן פוטרו על ידי הארגון, עולם ההייטק שונה מהבחינה הזאת. בחוזים אישיים של משרות הייטק רבות יש סעיף לפיו עובד שהתפטר רשאי לקבל את פיצויי הפיטורים שנצברו לו גם אם התפטר מרצונו. טרם העזיבה, בדקו מה החוזה שלכם אומר בנושא, ודאגו לדרוש פיצויי פיטורים אם אלה מגיעים לכם.

4. סייעו למקום העבודה הקודם במשך תקופה לאחר העזיבה

בהמשך לסעיף 3, כדאי להמשיך את הרושם הטוב גם לאחר ההתפטרות שלכם. סביר להניח שהמחליפים שלכם ואנשים שעבדתם אתם יצטרכו את עזרתכם בכמה נושאים שהיו תחת אחריותכם, גם לאחר שתעזבו. היו אדיבים, ולפחות במשך כמה שבועות לאחר העזיבה, ענו לטלפונים ולמיילים ממקום העבודה שלכם וסייעו במה שניתן.