במלאת שנתיים ל"צוק איתן" הגיעו היום (שלישי) חברי ועדת חוץ וביטחון, יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד וח"כ עפר שלח מלווים באלוף פיקוד מרכז לשעבר, אבי מזרחי לסיור בעוטף עזה.

לסיור הצטרפו שגריר האיחוד האירופי, שגריר יפן, שגריר אוסטרליה, שגריר אוסטריה, שגריר דנמרק, שגריר הונגריה, שגריר קרואטיה, שגריר סלובניה, שגריר מיאנמר, סגן שגריר ארה"ב, סגן שגריר ספרד, סגן שגריר שוודיה, סגן שגריר ויאטנם ודיפולמטים נוספים.

לפיד אמר לשגרירים, "באנו הנה היום קבוצה גדולה של שגרירים מרחבי העולם כדי שהם יכירו את המציאות של האזרחים בעוטף עזה. מוקדם יותר הבוקר הורדנו אותם לראות את איום המנהרות שהתגלו מקרוב כדי שיראו את המאמץ שמושקע בניסיון לרצוח אזרחים ישראליים באזור הזה''.

לדבריו ''העולם צריך לדעת שאנחנו לא התוקפן. אנחנו הצד שהותקף על ידי ארגון טרור רצחני שמענה את אנשיו ומנסה להתיש אותנו והוא לא יצליח. היה לנו חשוב להביא אותם כדי שהם יחזרו למדינות שלהם ויסבירו להם שאנחנו לא נזוז ושהם צריכים ללכת לצד השני ולהגיד להם אתם צריכים למצוא את הפתרון''.

הסיור נפתח במנהרת הטרור שנחפרה מרצועת עזה לשטח ישראל והגיעה לטווח של כשני קילומטרים מקיבוץ עין השלושה, שם קיבלו השגרירים סקירה ביטחונית ממפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אל"מ קובי הלר. משם המשיכו השגרירים בנסיעה לאורך גדר המערכת וראו את קרבת היישובים הישראליים אל גדר הגבול.

בתצפית "מעוז מול עזה" בכפר עזה, לפיד דן עם השגרירים בהתמודדות של ישראל עם הסוגיות הביטחונות בגבול הדרום , תיאר את העימותים בין ישראל לגורמי טרור ברצועת עזה והציג את האיומים העדכניים. בהמשך נפגשו השגרירים עם ראשי רשויות ותושבי האזור לשמוע על שגרת החיים בצל הטרור.

לאחר התצפית המשיכו השגרירים לארוחת צהריים מקומית ב"החומוס של הטחינה" בשדרות בליווי ראש העיר, אלון דוידי. את הסיור סיימו השגרירים בביקור במחסות ארז, במפגש עם מנהל המחסום שלמה צבאן.

בתצפית "מעוז מול עזה" בכפר עזה תיאר לפיד לשגרירים על שגרת החיים בצל אזעקות, "תחשבו שתהיה אזעקה, אתמול הייתה אזעקה, יש לכם 15 שניות ללכת ולהתחבא. תדמיינו לאן אתם יכולים להגיע ב-15 שניות, תדמיינו לאן אתם יכולים להגיע ב-15 שניות אם אתם מחזיקים ילד על הידיים או אם אתם בני שמונים.

ח"כ עפר שלח אמר "זה ביקור חשוב של שגרירים ממדינות מרחבי העולם שקיבלו הסברים מראשי היישובים והצבא. אין כמו מראה עיניים, לגעת בדברים באופן ישיר ואין כמו זה כדי ליצור לגיטימציה למה שישראל עושה ביום יום ולמה שאולי תיאלץ לעשות אם חס וחלילה נגיע למערכה".

אלוף פיקוד מרכז לשעבר, אבי מזרחי, אמר בסיור "אני נמצא פה היום כי זו הסברה לטובת מדינת ישראל, וכי אני מאמין וסומך על יאיר לפיד, על הדרך שלו ועל מה שהוא מייצג במטרה להביא פתרון לאזור. חמאס הוא ארגון טרור והעולם צריך להכיר ולהכריז עליו כארגון טרור שמשתמש באזרחים לטובת תיאום הפעילויות הצבאיות שלו.

חדירה מתחת לקרקע במנהרות מתחת לגבול הבינלאומי, זו פגיעה בריבונות הישראלית שאף אחד מהמדינות שלהם לא הייתה מאפשרת שמישהו יעשה את זה במדינה שלה. אני מקווה שהמדינות שלהם יתרמו לתוך הסיפור הזה בהבנה שצריך לפתור את הבעיות האלה וזו בעיה בינלאומית ולא רק של ישראל".