דן שומרון
דן שומרוןצילום: ידיעות

ספרים על אישי ציבור בכירים, בוודאי על אנשי צבא, נבחנים תמיד בשני מישורים. המישור האחד הוא מי מחברו של הספר ומהי נטייתו הפוליטית. מישור שני הוא האיש עצמו ודמותו המעצבת והאם היתה היא שנויה במחלוקת אם לאו.

ספרו החדש של ההיסטוריון הצבאי פרופ' זאב דרורי (אל"מ מיל') – "דן שומרון – מנהיגות שקטה" , משלב את שני המישורים וכך ראוי לקוראו.

ראשית המחבר. פרופ' דרורי שירת כמ"פ תחת פיקודו של דן שומרון במלחמת ההתשה. זו נקודת זוית אישית. היא אינה פוסלת חלילה אך טוב לדעת זאת.

עבודתו על הספר היא פרי מחקר מעמיק המציב, לדברי המחבר, את רא"ל דן שומרון (2008-1937), הרמטכ"ל ה-13 של צה"ל, במקומו הראוי בין דפי ההיסטוריה של מדינת ישראל. שומרון, מצביא אמיתי שמסכת חייו שזורה בהיסטוריה רצופת התהפוכות מקום המדינה ועד לסיומן של מלחמת המפרץ והאינתיפאדה הראשונה.

שנית האיש. במקרה זה הרמטכ"ל ה-13 .

דן שומרון החל את דרכו כצנחן בגדוד 890 וזכה לתהילת עולם כמפקד מבצע אנטבה. כרמטכ"ל בעל חזון הנהיג את צה"ל אל עבר הקִדמה, עד שנהפך לצבא מודרני ומשוכלל בעל יכולות טכנולוגיות מן המתקדמות בעולם.

רבים וטובים מדברים על המבצע שהם היו שם, הם ראו, הם תיכננו, הם ביצעו. בפועל וביושר יש לומר בשקט בשקט היה זה דן שומרון שעשה הכל. הוא היה זה שעזב אחרון והגיע ראשון.

מנהיגותו השקטה, המאופקת, של האיש שהרבה לעשות ומיעט במילים, אומץ לבו והביטחון שהשרה על פקודיו ועל הדרג המדיני – כל אלה ייחדו אותו כמצביא וכשליח ציבור, כאדם הרואה לנגד עיניו אך ורק את טובת המדינה וביטחונה.

שומרון היה איש צבא בכל ישותו, איש מופנם ששמר על פרטיותו ועל משפחתו. הוא רחק מפוליטיקה, מפוליטיקאים ומתקשורת. דמותו האנושית ורבת הגוונים נחשפת לראשונה מתוך מאות מקורות, מכתבים, ראיונות וכתבים שבבסיסו של מחקר עשיר זה.

בספר מובאים אירועים רבים שלא נחשפנו עליהם, אמירות שונות, דעות וויכוחים שתמיד נסתרים מעיני הציבור ורק אחרי שנים אם בכלל נחשפים הם לאור. ראוי לקרוא, לדעת ויחליט כל אחד מה הוא לוקח מכך ומה נשאר בספר.