לשנות את המחשבה
לשנות את המחשבהצילום: שאטרסטוק

"תינוק חדש במשפחה". כמה קסם, שמחה, התרגשות והתרעננות יש במילים הללו. איך אומרים? "הכול בראש". אז בואו נתבונן במחשבה שלנו ונראה כמה המחשבות משפיעות עלינו.

לאחרונה עברנו לגור בירושלים. רעש המכוניות ממש הפריע לי בהתחלה, עד שחברה הציעה לי לחשוב שאלו גלים בים. לא ייאמן איזה שינוי. פתאום הסיוט הפך לחוויה. תמיד רציתי לגור ליד ים או בירושלים, והנה זכיתי: גם ירושלים וגם ים...

אז בואו נראה איך מחשבה, חשש או דאגה יכולים לקחת את האושר הגדול ולהפוך אותו לסיוט, וגם להפך.

כבר לפני הלידה, עוד בהיריון, מתחילים החששות: מה יהיה עם האח המסכן? איך יילקח ממנו מקומו? בטח הוא יקנא, לא? איך נסתדר עם ילד נוסף? הסביבה גם היא תורמת הערות כמו "חכו חכו כשיהיה עוד אחד..." או "טוב, נראה איך הוא יתנהג אחרי כן...". וכך, בלי להרגיש כלל, אנחנו ניגשים להתמודדות החדשה כשכל המחשבות כבר עסוקות ב"בעיה".

לא מזמן הגיע אליי זוג הורים לייעוץ. האימא - כרסה בין שיניה ממש, אבל הרחמים והדאגה לאח הגדול ממש הטרידו את מנוחתם. ניסינו ביחד לדמיין שהיא הולכת להעניק לו צעצוע במיליון דולר: גם משמיע קול, גם חי ונושם, גם גדל אט אט והופך לחבר צמוד, ממש צעצוע שישכלל לגמרי את חוויות היומיום שלו ואת היכולות שלו...

כמובן שהם חזרו הביתה עם תחושה ועם מחשבות שונות לגמרי. לא התפלאתי כשזמן לא רב אחר כך הם שיתפו אותי באושר ובשמחה המשפחתית, ולא בסיוט של המתח הזה סביב היחסים בין האחים, והדאגה האינסופית למערך המשפחתי.

אי אפשר להתעלם מהמטלות, מהמורכבות ומהתפקידים שיש אחרי לידה, אבל כשחושבים על כך אחרת הכול משתנה.

לאחרונה, באחת הקבוצות שלי, התלוננה אימא שהבת שלה תופסת אותה בחצאית והיא מרגישה ממש מאוימת וחנוקה וזה מעצבן אותה מאוד. ואז לפתע סיפרה אחת המשתתפות ששנים לא היו לה ילדים, וכשהיא הייתה במעמקי הדיכאון שלא תזכה לפרי בטן, בעלה היה מנחם אותה ואומר לה: "את תראי שעוד תזכי שילדים ימשכו לך בחצאית...". זה מה שהחזיק אותה כל אותן שנים קשות. עכשיו, כשכבר זכתה ונולדו לה ילדים, בכל פעם שמי מהם מושך בחצאיתה יש בה אושר גדול ותחושה של נבואה שהתגשמה.

ובכן, במקום עצות וטיפים מה לעשות (וגם זה חשוב) ואיך להתכונן ולהתמודד עם התינוק חדש, בואו פשוט ננסה לשנות את המחשבה שלנו. יפתיע אותנו לגלות כמה נפלא זה עובד.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי