ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותלצילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

ועדת המורשת של אונסק"ו הצביעה היום (רביעי) בעד הצעה הקוראת לישראל להפסיק את הפגיעה במקומות הקדושים בירושלים.

10 מדינות הצביעו בעד ההצעה, שתיים נגד ושמונה נמנעו.

במהלך ההצבעה, הופתעו הפלסטינים והירדנים - שהציעו בשמם את הצעת ההחלטה - לגלות כי טנזניה וקרואטיה, בעידודה של ישראל, דורשות להפוך את ההצבעה לחשאית. המדינות הערביות טענו בתגובה כי יש רוב שמתנגד לכך, אך היועץ המשפטי של הוועדה אישר שאכן דרישת שתי מדינות מספיקה כדי להפוך את ההצבעה לחשאית.

ראוי לציין שישראל ניהלה קרב מאסף ארוך - כשגם המדינות שנמנעו זכו לשיחות דיפלומטיות רבות, כדי לשכנעם שלא לתמוך במהלך הפלסטיני. בדיוק כפי שהעריכה ישראל מראש, עשר מדינות ערביות וכאלו שאין להן קשרים דיפלומטיים עם ישראל, היו אלה שהצביעו בעד ההחלטה.

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן הגיב להצבעה והצהיר כי "הפלסטינים ומדינות ערב נותרו בסופו של יום בלי הקונצזוס שהיו בטוחים שהוא מונח בכיסם - עד תחילת הדיון ונותרו עם תמיכה בהצבעה של מדינות איסלאמיות בלבד - יחד עם קובה וויאטנם".

"הצלחנו להפתיע אותם ברגע האחרון ועל כך מגיע קרדיט למערך החוץ של מדינת ישראל ולשכת ראש הממשלה", הוסיף השגריר וציין כי היו "שתי מדינות אמיצות, קרואטיה וטנזניה, ששכבו על הגדר עבור ישראל ודרשו בגלוי הצבעה - נגד כל העולם הערבי. גם לבת בריתנו ארה"ב היה חלק משמעותי בבלימת בליץ נסיון הקונצנזוס הערבי".
"מבחינת התוכן לא הותרנו ברירה למדינות ערב אלא לעשות נסיגה כמעט מוחלטת בעניין הכותל ויום אחד גם הסוגיה של הר הבית תיפתר. מעבר לכך ההחלטה הזו היא עוד אבסורד מקומם שמקומו במקום אחד בלבד - בפח הזבל של ההיסטוריה, לצד אלפי החלטות קודמות ושאר נסיונות לפגוע בעם היהודי ומורשתו".