אקט של מחאה. שאמה הכהן משליך את ההחלטה ל"פח הזבל של ההיסטוריה", היום
אקט של מחאה. שאמה הכהן משליך את ההחלטה ל"פח הזבל של ההיסטוריה", היוםצילום: ארז ליכטפלד, משלחת ישראל לאונסק"ו

ישראל מגיבה בחריפות להצבעת ועדת המורשת של אונסק"ו המנתקת את הזיקה של העם היהודי להר הבית.

גורם מדיני אישר הערב (רביעי) לערוץ 7 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להחזיר להתייעצויות את שגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה הכהן.

מדובר בצעד חריף, שלא ננקט בעבר כלפי הארגון או גופים אחרים של האו"ם - גם כשקיבלו החלטות חריפות ביותר נגד ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר בנאום שנשא במרכז הבינתחומי בהרצליה כי החליט להחזיר להתייעצויות את שגריר ישראל באונסק"ו.

"תיאטרון האבסורד נמשך, ואני החלטתי להזמין לארץ להתייעצויות את השגריר שלנו באונסק"ו. אנחנו נחליט מה לעשות, מה יהיו צעדי ההמשך שלנו מול הארגון הזה", דברי נתניהו.

"מה שצריך להבין בסופו של דבר - וזה ייקח זמן - האבסורד הזה שפוגע לא רק האמת ההיסטורית ובאמת של הווה וגם באו"ם עוצמה, יגיע לקיצו ככל שהעצמה של ישראל תגדל ותתרחב", הוסיף ראש הממשלה.

כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל באונסק"ו הגיב להחלטת ראש הממשלה ואמר, "עודכנתי כבר בצהריים שנפלה החלטה בעניין. מדובר בצעד מתבקש. ברור שהבסיס והמניע להחלטה היא חשיבה והערכה מחדש של היחסים עם אונסק"ו לאור הרדיפה המתמשכת את מדינת ישראל והעם היהודי".

"בכל מקרה, עם כל חוסר הנוחות והצורך לבטל פעילויות דיפלומטיות שנקבעו לימים הקרובים - כשראש הממשלה קורא השגריר מתייצב - ובטח כשזה לטובת האינטרס של מדינת ישראל. ניתן לומר שבתום שני סבבי הדיונים האחרונים אונסק"ו נותר אותו אונסק"ו רק פחות שני שגרירים יהודים - המקסיקני שפוטר והישראלי שהוחזר", דברי שאמה הכהן.

כזכור, בהצבעה שנערכה לגבי ההחלטה היום, הצביעו 10 מדינות הצביעו בעדה שתיים נגד ושמונה נמנעו.

במהלך ההצבעה, הופתעו הפלסטינים והירדנים - שהציעו בשמם את הצעת ההחלטה - לגלות כי טנזניה וקרואטיה, בעידודה של ישראל, דורשות להפוך את ההצבעה לחשאית. המדינות הערביות טענו בתגובה כי יש רוב שמתנגד לכך, אך היועץ המשפטי של הוועדה אישר שאכן דרישת שתי מדינות מספיקה כדי להפוך את ההצבעה לחשאית.

ראוי לציין שישראל ניהלה קרב מאסף ארוך - כשגם המדינות שנמנעו זכו לשיחות דיפלומטיות רבות, כדי לשכנעם שלא לתמוך במהלך הפלסטיני. בדיוק כפי שהעריכה ישראל מראש, עשר מדינות ערביות וכאלו שאין להן קשרים דיפלומטיים עם ישראל, היו אלה שהצביעו בעד ההחלטה.

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן הגיב להצבעה והצהיר כי "הפלסטינים ומדינות ערב נותרו בסופו של יום בלי הקונצזוס שהיו בטוחים שהוא מונח בכיסם - עד תחילת הדיון ונותרו עם תמיכה בהצבעה של מדינות איסלאמיות בלבד - יחד עם קובה וויאטנם".

"הצלחנו להפתיע אותם ברגע האחרון ועל כך מגיע קרדיט למערך החוץ של מדינת ישראל ולשכת ראש הממשלה", הוסיף השגריר וציין כי היו "שתי מדינות אמיצות, קרואטיה וטנזניה, ששכבו על הגדר עבור ישראל ודרשו בגלוי הצבעה - נגד כל העולם הערבי. גם לבת בריתנו ארה"ב היה חלק משמעותי בבלימת בליץ נסיון הקונצנזוס הערבי", הוסיף שאמה הכהן.

לדבריו, "מבחינת התוכן לא הותרנו ברירה למדינות ערב אלא לעשות נסיגה כמעט מוחלטת בעניין הכותל ויום אחד גם הסוגיה של הר הבית תיפתר. מעבר לכך ההחלטה הזו היא עוד אבסורד מקומם שמקומו במקום אחד בלבד - בפח הזבל של ההיסטוריה, לצד אלפי החלטות קודמות ושאר נסיונות לפגוע בעם היהודי ומורשתו".